Tytuł Dostojny uniwersytet? Język polski Wydawnictwo Oficyna Naukowa ISBN 978-83-64363-35-1 Rok wydania 2016 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 204 Format pdf Spis treści Słowo przedwstępne / 9 20 lat Uniwersytetu Opolskiego: Mowa JM Rektora prof. Stanisława Sławomira Niciei na uroczystym posiedzeniu Senatu z udziałem wszelkich rektorów uniwersytetów polskich i władz regionu w dwudziestą rocznicę powołania uniwersytetu w Opolu / 11 Anna Śliz, Marek S. Szczepański Od Akademii do Uniwersytetu XXI wieku / 16 Ikoniczna instytucja i jej powinności / 16 Filozofia grecka i Akademia / 17 Universitas — kolejne kartki z historii / 20 Uniwersytet wielopojawieniowy — od przeciętniewiecza do XXI wieku / 21 Magna Charta Universitatum — uniwersytecka współczesność Europy / 25 Punkty, parametry i usługi naukowe — szkolnictwo wyższe w transformacyjnej RP / 28 O niedostojeństwie uniwersytetu — słowo o przyszłości szkolnictwa wyższego w Polsce / 32 Aleksander Kwiatek Wokół lwowskiego wykładu profesora Kazimierza Twardowskiego z 1932 roku „O dostojeństwie uniwersytetu" / 35 Jacek Nowak Uniwersytet na świeże czasy / 56 Szkoły wyższe a region / 59 Szkoły wyższe w Małopolsce / 66 Zakończenie / 72 Janusz Mucha Europejskie uniwersytety w kryzysie? / 76 Problematyka badawcza, wykorzystane materiały, metodologia / 76 atuty cyklu Bolońskiego. Prawidłowe strony obecnych przemian / 80 Wady obecnej sytuacji. Kryzys uniwersytetów / 81 Protesty / 93 Zakończenie / 96 Lista przywoływanych wypowiedzi / 98 Andrzej Radziewicz-Winnicki Odcienie dekadencji w uczelniach wyższych w dobie zmieniającej się współczesności / 100 Uniwersytet — tradycja a współczesność / 102 Bieżące uprawianie nauki w szkole wyższej w ocenach ekspertów / 108 Zakończenie / 114 Kazimierz Z. Sowa nieśmiertelnieść i autonomia vs przedsiębiorczość uniwersytetu / 119 Istota uniwersytetu / 119 Unikatowość uniwersytetu jako instytucji społecznej / 121 Dwie funkcje uniwersytetu — poznawcza i kulturowa / 121 Trzy komponenty misji uniwersytetu / 122 elementy konstytutywne uniwersytetu / 123 Autonomia uniwersytetu / 126 Kilka uwag o współczesnym kryzysie uniwersytetów / 129 Czy tzw. Uniwersytet przedsiębiorczy jest nową szansą? / 133 Zakończenie / 137 Arkadiusz Jabłoński Uniwersytet w Polsce — od „sukcesu" ilości do „sukcesu" jakości / 140 Trendy zmian szkolnictwa wyższego / 140 Uniwersytet klasyczny wobec zmian / 143 Inwestycje a inwestowanie w szkolnictwo wyższe / 146 „Jakość" kształcenia a kształcenie ludzkich osób / 149 Zakończenie / 153 Krzysztof Frysztacki „Spoglądając" na amerykańskie uczelnie / 156 Zewnętrzny świat amerykańskich uczelni / 156 różnorodność amerykańskich uczelni / 158 Edukacja i badania / 161 Wybrane zasady funkcjonowania / 163 Zakończenie / 166 Viera Zozul’akova, Monika Štrbova, Denisa Selicka Quality of Education in Slovakia (University education) / 168 The Bologna Process and tuning of European educational structures (important international project "Tuning educational structures in Europe") / 168 University education in Slovakia / 172 Constantine the Philosopher University in Nitra / 179 Faculty of Natural Sciences (FPV) / 179 Faculty of Social Sciences and Health (FSVaZ) / 180 Faculty of Central European Studies (FSŠ) / 180 Faculty of Arts (FF) / 181 Faculty of Education (PF) / 181 Measuring the quality of education at the UKF in Nitra / 183 Conclusion / 184 Słowo na zakończenie / 186 Noty o autorach / 188 Indeks osób / 192 Contents / 196 Summaries / 198