Tytuł Edukacja przedszkolna Podtytuł W poszukiwaniu innych rozwiązań Autor Małgorzata Karwowska-Struczyk Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-1376-6 Rok wydania 2012 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 304 Format pdf Spis treści Podziękowania i inspiracje 9 Wstęp 13 Dlaczego napisałam tę książkę 13 Główne wątki w książce 18 Struktura książki 22 Część I. Dwa podejścia w myśleniu o dziecku i wczesnej edukacji 33 Dziecko i jego edukacja – refleksja krytyczna 33 Publiczne i niepubliczne przedszkola 59 A co ze standardami w przedszkolu 68 Dlaczego o jakości edukacji przedszkolnej 73 Badania nad jakością edukacji przedszkolnej 82 Jakość edukacji dla śladowych dzieci – ujęcie współczesne 87 Jakość edukacji i wolny rynek edukacyjny 93 Model rynkowy i demokratyczny – próba charakterystyki 104 Główne założenia podejścia rynkowego 118 Podejście demokratyczne, czyli demokratyczne eksperymentowanie 132 Demokratyczne eksperymentowanie i rola państwa 134 Rola władz lokalnych 137 Rola instytucji 142 Kim jest nauczyciel 150 Podsumowanie 152 Część II. Od teorii do praktyki – trzy przykłady demokratycznego eksperymentowania 155 Program High/Scope Educational Research Foundation: Educating Young Children – pierwszy przykład z życia 155 Aktywne uczenie się 164 cechy interakcji dorośli–dzieci 170 Tworzenie klimatu wsparcia 174 Kto ma kontrolę? Trzy różne klimaty społeczno-emocjonalne 177 Konsekwencje klimatu wsparcia dla dzieci i dorosłych 179 Organizacja dnia 185 Kluczowe doświadczenia – ich natura i konsekwencje edukacyjne 187 Współpraca z rodziną jako niezbędny do zrozumienia dziecka 198 Rodzice w programie High/Scope 202 Praca w zespole – wspołpraca między nauczycielami 209 Arkusz obserwacji dziecka, czyli ocena i dokumentowanie jego rozwoju 212 Program przedszkolny Reggio Emilia – drugi przykład z życia-219 Konstruowanie programu w Reggio Emilia 224 Główne zasady pracy metodą projektów-233 Rola nauczyciela i wspomagających go specjalistów 243 Rodzice w programie Reggio Emilia 249 Dokumentacja jako narzędzie konstrukcji i rekonstrukcji programu działania 255 Edukacja zróżnicowana ze względu na płeć – przykład z Polski 261 Rodzice w instytucjach „Sternika" 268 Zarządzanie instytucjami „Sternika" 272 Kim jest nauczyciel 274 Organizacja procesu wychowawczo-dydaktycznego 276 Program wychowawczy 276 Program dydaktyczny 280 Zakończenie 288 Literatura 292