Autorka dokonała przeglądu rozmaitych ujęć etosu nauczycielskiego, uporządkowała je i zaprezentowała własną definicję tego zagadnienia. Przedstawiła niebanalne, a momentami dodatkowo zaskakujące wyniki badań, dotyczące wymagań społecznych względem nauczycieli (okazało się pomiędzy innymi, iż obejmują one także sferę życia osobistego tej grupy zawodowej).
Starała się odpowiedzieć na pytanie, czy i w jakim stopniu zbiorowość nauczycieli stanowi współcześnie grupę reprezentującą dany etos. Rozstrzygnięcie tego problemu, postrzeganego dawniej jako niebudzący wątpliwości, wydaje się aktualnie niezwykle pokaźne dla statusu profesji nauczycielskiej.
Publikacja jest próbą ponownego rozbudzenia zainteresowania pojęciem etosu nauczycielskiego – kategorią, która opisuje najszczególniejsze i najtrudniejsze do uchwycenia obszary pracy zawodowej nauczycieli.
Temat ten pozostał badawczo zaniedbany, a jak wynika z ustaleń autorki, pokaźnie wpisuje się we współczesne debaty społeczne. ****** The Teachers’ Ethos – Myth or Reality? The author reviews the different approaches of teachers’ ethos – the category describing the fields of teachers’ work - the most important and the most difficult to reach.
The author puts them in order and presents her own definition of this problem. She presents the research results concerning the social demands against teachers and tries to answer to the question to what degree in our days the teachers’ collectivity constitutes the group representing this ethos.
The solution of this problem (in the past unquestionable) seems to be very important for the status of the professional group.