Tytuł producent i jej ochrona Autor Joanna Jowita Sitko Język polski Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska SA ISBN 978-83-264-1864-8 kolekcja Monografie Rok wydania 2009 ilość stron 312 Format pdf Spis treści Wykaz skrótów 11
1. Akty prawne 11 2. Czasopisma 12 3. Organy orzekające 13 4. Inne skróty 14
Wstęp 15
Rozdział I Pojęcie i znaczenie gospodarcze firmy 21
1. Ewolucja pojęcia , a także jej ochrony w prawie polskim 21 2. Funkcja i znaczenie gospodarcze firmy 29 2.1. Funkcja indywidualizująca firmy 29 2.2. Funkcja informacyjna producenta 32 2.3. Funkcja gwarancyjna (jakościowa) producenta 33 2.4. Funkcja reklamowa producenta 35 3. Firma a oznaczenia odróżniające wykorzystywane w działalności gospodarczej 36 3.1. Nazwy przedsiębiorstw 36 3.2. Znaki towarowe 42 3.3. Oznaczenia geograficzne 48 3.4. Tytuły prasowe 59 3.5. Szyldy 62 3.6. Adresy internetowe 65
Rozdział II Prawne ujęcie i jej ochrony w prawie wybranych krajów europejskich 72
1. Producent w prawie francuskim 72 1.1. Pojęcie producenta i podmioty uprawnione do jej używania 72 1.2. Zasady tworzenia marki 75 1.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do producenta 77 1.4. Zasady korzystania z firmy 78 1.5. Ochrona firmy 82 2. Producent w prawie angielskim 89 2.1. Pojęcie marki i podmioty uprawnione do jej stosowania 89 2.2. Zasady tworzenia firmy 92 2.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do marki 95 2.4. Zasady korzystania z producenta 95 2.5. Ochrona marki 96 3. Marka w prawie niemieckim 98 3.1. Pojęcie marki i podmioty uprawnione do jej użytkowania 98 3.2. Zasady tworzenia producenta 101 3.3. Powstanie i wygaśnięcie prawa do marki 104 3.4. Zasady korzystania z marki 105 3.5. Ochrona producenta 107
Rozdział III producent jako dobro bronione w świetle przepisów kodeksu cywilnego 111
1. Producent a dobra osobiste służące identyfikacji podmiotów prawa 111 2. Warianty firm i reguły ich tworzenia 118 3. Zasady prawa firmowego 131 3.1. Wprowadzenie 131 3.2. Zasada prawdziwości marki 132 3.3. Zasada wyłączności producenta 137 3.4. Zasada ciągłości marki 147 3.5. Zasada jedności producenta 153 3.6. Zasada jawności producenta 157
Rozdział IV Prawo do firmy i jego ochrona w świetle przepisów kodeksu cywilnego 163
1. Zakres podmiotowy prawa do firmy 163 2. Powstanie i wygaśnięcie prawa do firmy 172 3. Treść prawa do firmy 184 4. Charakter prawa do producenta 201 5. Ochrona prawa do producenta 216 5.1. Ochrona prawa do producenta przed jego zagrożeniem albo naruszeniem 216 5.2. Prawne środki ochrony prawa do firmy 230
Rozdział V Podstawy prawne ochrony firmy w innych aktach prawnych 244
1. Ochrona firmy w świetle przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 244 1.1. Dopuszczalność ochrony producenta na podstawie przepisów szczegółowych ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 244 1.2. Znaczenie klauzuli generalnej dla ochrony firmy 250 1.3. Cywilnoprawne środki ochrony producenta na podstawie przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji 253 2. Ochrona firmy w świetle przepisów ustawy - Prawo własności przemysłowej 258 2.1. Reguły rozstrzygania kolizji pomiędzy prawem do marki a prawem ochronnym na znak handlowy 258 2.2. Reguły rozstrzygania kolizji między prawem do producenta a prawem z rejestracji na oznaczenie geograficzne 267 2.3. Administracyjne i sądowe środki ochrony producenta w świetle ustawy - Prawo własności przemysłowej 269 3. Rola organu rejestrowego w zakresie ochrony , a także przestrzegania przepisów o firmie 274 4. Ochrona firmy przedsiębiorcy zagranicznego w Polsce 281
Podsumowanie 291
Bibliografia 299