Tytuł Instytucja wpłat korekcyjno-wyrównawczych jednostek samorządu terytorialnego w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego Autor Bartłomiej Ślemp Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4387-9 Rok wydania 2020 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 236 Format pdf, epub, mobi Spis treści Wykaz skrótów 9
Wstęp 11
CZĘŚĆ I
INSTYTUCJA WPŁAT KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZYCH NA TLE
PRZEPISÓW KONSTYTUCJI RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ I USTAW
Rozdział I
Konstytucyjne uwarunkowania finansowania działalności
jednostek samorządu terytorialnego 19
1.1. Uwagi ogólne – decentralizacja władzy publicznej i samodzielność finansowa samorządu terytorialnego 19
1.2. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego na tle poprzednich ustaw znaczących 25
1.3. Uwarunkowania finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego na tle przepisów Konstytucji z 1997 r. 27
Rozdział II
Podstawy mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego 37
2.1. Podstawy aksjologiczne i doktrynalne 37
2.2. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle ogólnych założeń systemu finansowania samorządu lokalnego 45
2.3. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w świetle regulacji międzynarodowych 48
2.4. Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy w polskim ustawodawstwie 52
2.4.1. Przed rokiem 1989 52
2.4.2. Po roku 1989 56
CZĘŚĆ II
WPŁATY KOREKCYJNO-WYRÓWNAWCZE W ORZECZNICTWIE
TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
Rozdział III
Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego dotyczące wpłat
korekcyjno-wyrównawczych 79
3.1. Wprowadzenie 79
3.2. Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego –
omówienie chronologiczne 81
3.2.1. Wyrok K 30/04 81
3.2.2. Postanowienie K 13/06 85
3.2.3. Wyrok K 14/11 87
3.2.4. Postanowienie S 1/13 98
3.2.5. Postanowienie K 10/13 99
3.2.6. Wyrok K 13/11 100
3.2.7. Postanowienie K 46/14 108
3.2.8. Postanowienie K 33/14 110
3.2.9. Wyrok K 18/17 112
3.2.10. Postanowienie K 17/17 115
Rozdział IV
Ocena istoty mechanizmu korekcyjno-wyrównawczego
dokonana przez Trybunał Konstytucyjny 119
Rozdział V
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a zasada słuszności
finansowania działalności jednostek samorządu terytorialnego 137
5.1. Podstawy doktrynalne i orzecznicze zasady słuszności 137
5.2. Zasada optymalności a orzecznictwo dotyczące systemu korekcyjno-wyrównawczego 143
Rozdział VI
Mechanizm korekcyjno-wyrównawczy a inne zasady konstytucyjne 147
6.1. Zasada proporcjonalności 147
6.2. Zasada równości 150
6.3. Zasada sprawiedliwości społecznej 151
6.4. Zasada solidarności społecznej 153
6.5. Zasada podstawowego charakteru dochodów własnych
i zasada przekazywania dochodów ze szczebla centralnego
na rzecz samorządu 155
6.6. Zasada zaufania społeczności lokalnej jednostki samorządu terytorialnego do państwa i stanowionego przez nie prawa 159
6.7. Zasada ograniczonego władztwa podatkowego JST 161
6.8. Zasada podmiotowości prawnej JST i ochrony jej praw
majątkowych, w tym własności komunalnej 163
Rozdział VII
Ocena orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego 165
CZĘŚĆ III
WYKONANIE ORZECZEŃ TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO
poprzez USTAWODAWCĘ. POSTULATY DE LEGE FERENDA
Rozdział VIII
Nieuchwalone projekty zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego przed wyrokiem K 13/11 175
Rozdział IX
Ustawodawstwo polskie po wyroku K 13/11 181
9.1. Projekt poselski („odrzucony") 181
9.2. Projekt rządowy („przyjęty") 183
Rozdział X
Brak wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego 197
Rozdział XI
Zamierzenia legislacyjne 203
Rozdział XII
osiągalne sposoby wykonania orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Propozycje zmian systemu korekcyjno-wyrównawczego 207
Zakończenie 213
Bibliografia 217
Streszczenie 229
Indeks nazwisk 231