21. Tom z serii Poezje
Wieś, będąca źródłem twórczości Nowaka, została utracona. Bezpowrotnie. […] Co może zrobić poeta, żeby ocalić własne plemię? Musi wymyślić miejsce, w którym jasność tego plemienia będzie świecić pełnym światłem. Wynajduje je w słowie, w wykonanym poprzez siebie świecie. Inaczej mówiąc, odzyskać tę wieś można tylko przez artystyczną pamięć i wyobraźnię, przekształcając ją w prywatny – lecz uniwersalny – mit, artystyczny mit kulturowy, wyekwipowany zewnętrznie z całą drobiazgowością i pieczołowitością w realne bytowe kształty i realne, żywe postaci. […] W przedziwny sposób z archaicznym ludowym animizmem, totemizmem choćby – miesza się w twórczości Nowaka […] chrystianizm, gdyż w centrum najgłębszych Nowakowych wyobrażeń i przekonań religijno-metafizycznych tkwi misterium Golgoty, które ogarnia tutaj cały świat istot żywych […]. Nowakowe sacrum – a więc cały Nowakowy wszechświat – przeniknięte jest cierpieniem. […] Nowak jest jednym z najbardziej religijnych poetów polskich, aczkolwiek z żadną określoną religią nie można jego poezji utożsamić, ani w pełni z niej wywieść. Znajduje się ta poezja jakby na przecięciu wielu religii, ukrywa we wnętrzu dużo religijnych nawarstwień. Wyraża przeżycia stanowiące jądro i być może podstawę wszystkich religii. Numinosum, będące, wedle nowszych religioznawców, fundamentem wszystkiego religijnego sacrum.
Stanisław Balbus