Rozprawa poświęcona współczesnej filozofii edukacji − zwłaszcza w jej odmianie anglosaskiej − w której centralne miejsce zajmuje znaczenie relacji między namysłem filozoficznym a praktyką pedagogiczną.
Prezentowane w niej rozważania dotyczą równocześnie analitycznej koncepcji filozoficznej refleksji nad wychowaniem i kształceniem, jak również ram, w których refleksja ta nabrała charakteru interpretacyjnego.
Autor próbuje odpowiedzieć na pytania: Czym jest dziś filozoficzny namysł nad wychowaniem i kształceniem? Czy współczesna refleksja nad edukacją wydobywa rzeczywiste dylematy praktyki pedagogicznej? Czy odzwierciedla złożoność doświadczeń pedagogicznych współczesnego człowieka? Wśród przywoływanych myślicieli znaleźli się klasycy anglosaskiej filozofii edukacji: Louis A.
Reid, Richard S. Peters, Israel Scheffler oraz autorzy współczesnych anglojęzycznych prac filozoficznych dotyczących wychowania i kształcenia pomiędzy innymi: Gert Biesta, Paul Fairfield, Pádraig Hogan, Max van Manen, Nel Noddings, a także Paul Standish.