• Producent: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  • Kategoria: E-booki
  • ISBN: 9788323550334
  • Autor: Kamila Dworniczak
  • Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego

Amerykańska wystawa fotograficzna The Family of Man z 1955 roku stała się wizualnym manifestem zimnowojennego liberalizmu, a także szczególnej formy innowacyjnego fotoreportażu prasowego, tzw. Fotografii humanistycznej.

wyróżniając wspólnotę ludzi na całym świecie, stanowiła nie tylko atrakcyjną inspirację formalną dla wielu projektów fotograficznych, lecz także ambiwalentnie odbierane narzędzie perswazji. Gdy pojawiła się w Polsce w 1959 roku, odczytano ją jako komfortową deklarację optymistycznej wizji świata podnoszącego się po katastrofie wojennej.

Autorka analizuje oryginalny projekt wystawy, jej podróż po świecie i specyfikę prezentacji w Polsce, jak także zjawisko humanistycznego fotoreportażu pojęte jako wizualny język ponadnarodowej komunikacji, specyficzny dla modernistycznego myślenia o medium.

W pierwszych latach po II wojnie światowej zyskujące na popularności magazyny ilustrowane określały horyzont świadomości odbiorców w najróżniejszych miejscach globu. Fotoreporterzy, bohaterzy frontowi obserwowali świat podnoszący się z ruin i dręczony kolejnymi konfliktami, a ich zdjęcia, niekiedy wstrząsające, innym razem kojące, używano w przeróżny sposób – często odbiegający od autorskiej intencji.

Język progresywnego fotoreportażu, formujący się na ogół we Francji i Stanach Zjednoczonych w latach 40. I 50. XX wieku, służył umiejętnemu budowaniu narracji o narodowej i ponadnarodowej konsolidacji.

Kluczowym wydarzeniem dla zrozumienia tego fenomenu jest amerykańska wystawa The Family of Man, „monumentalny esej fotograficzny" skomponowany z materiałów magazynów ilustrowanych, zwłaszcza „Life".

W latach 1955–1962 prezentowano ją w kilkudziesięciu krajach o zróżnicowanym statusie politycznym, w tym w 1959 roku – w Polsce, gdzie witano ją z entuzjazmem, jako zwiastun ideowego rozprężenia, język fotografii humanistycznej był tu już zadomowiony i miał swoją ideową wymowę.

Książka ma na celu uchwycenie fenomenu powojennego fotoreportażu jako języka opowiadania o świecie po katastrofie, trawionego niepokojem zimnej wojny, nieprzepracowaną traumą i obawą o jutro. […] książka dr Dworniczak podejmuje tematykę polskiej recepcji wystawy The Family of Man i zagadnienie polskiej fotografii humanistycznej, które nie mają jak dotychczas monograficznego opracowania, a których systematyczna interpretacja jest widoczna jednocześnie w obszarze historii sztuki, jak historii fotografii i generalnie historii kultury polskiej lat 50.

i 60. XX wieku. (Z recenzji prof. Dr. Hab. Piotra Juszkiewicza) Niewątpliwą wartością książki i równocześnie świadectwem jej metodologicznej oryginalności jest analiza fotografii humanistycznej i funkcjonowania tytułowej wystawy w kontekście szeroko zakreślonego kręgu zjawisk i uwarunkowań o charakterze artystycznym, społecznym, kulturowym, politycznym i historycznym.

(Z recenzji dr. Hab. Andrzeja Kisielewskiego, prof. UwB) ****** A Human Family. The Reception of the Exhibition "The Family of Man" in Poland and a Humanistic Photographic Paradigm The author analyses the original project of the exhibition, its travels around the world and the specific character of its presentation in Poland, as well as the phenomenon of humanistic photo report seen as a visual language in transnational communication, characteristic of the modern thinking about the medium.

********* Kamila Dworniczak – historyk sztuki, adiunkt w Katedrze Teorii Sztuki Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Zajmuje się historią fotografii oraz przeróżnymi obszarami sztuki współczesnej oraz krytyki artystycznej.

Jej rozprawa doktorska, poświęcona recepcji wystawy The Family of Man w Polsce, została wyznaczona Nagrodą im. Ks. Prof. Szczęsnego Dettloffa.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii E-booki