• Producent: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  • Kategoria: E-booki
  • ISBN: 9788323518143
  • Autor: Roman Dolata
  • Wydawnictwo: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego
  • Ilość stron: 312
  • Rok wydania: 2008
Tytuł Szkoła - segregacje - nierówności Autor Roman Dolata Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-1814-3 Rok wydania 2008 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 312 Format pdf Spis treści Wprowadzenie – pojęciowe i teoretyczne ramy analiz 9 Podstawowe pojęcia i ich teoretyczny kontekst 10 Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna a nierówności społeczne w edukacji 10 Pojęcia nierówności edukacyjnych i segregacji społecznych w oświacie 14 Najważniejsze teorie nierówności edukacyjnych 23 Podejście biologiczne – dziedziczenie genetyczne jako mechanizm wyjaśniający nierówności edukacyjne 23 Podejście socjologiczne – procesy społeczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 39 Podejście psychologiczne – procesy psychiczne jako mechanizm powstawania nierówności edukacyjnych 46 Wykorzystane zbiory danych 48 Rozdział 1. Poziom nierówności edukacyjnych w polskiej oświacie 53 Pytania wstępne, czyli kontekst analizy nierówności edukacyjnych w Polsce 55 Rozwarstwienie ekonomiczne społeczeństwa polskiego 55 Międzypokoleniowa ruchliwość społeczna 60 Poziom upowszechnienia edukacji w Polsce 60 Wykształcenie jako czynnik alokacji w strukturze społecznej 66 Nierówności edukacyjne w Polsce 68 Nierówności edukacyjne związane z SES rodziców ucznia 69 Nierówności edukacyjne powiązane z lokalizacją szkoły 82 Rozdział 2. Poziom segregacji społecznych w polskiej oświacie 97 Segregacje społeczne w oświacie ze względu na SES 98 Segregacje społeczne ze względu na SES w szkole podstawowej 98 Segregacje społeczne ze względu na SES w gimnazjach 99 Segregacje społeczne ze względu na SES w perspektywie porównawczej 113 Segregacje społeczne w gimnazjum ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne uczniów 123 Segregacje społeczne ze względu na uprzednie osiągnięcia w ujęciu dynamicznym 125 Nasilenie i uwarunkowania segregacji we wnętrzuszkolnych w gimnazjach 136 Rozdział 3. Poziom segregacji społecznych w systemach oświatowych a nasilenie nierówności edukacyjnych 146 Poziom segregacji społecznych w systemach oświaty a nasilenie nierówności edukacyjnych 147 Makrospołeczne korelaty poziomu segregacji SES i nasilenia nierówności edukacyjnych 149 Rozdział 4. Efekt rówieśników 173 Teoretyczne ramy analizy efektu rówieśników 176 Szkolne ramy powstawania efektu rówieśników 177 Mechanizmy powstawania efektu rówieśników 178 Efekt rówieśników jako artefakt 179 Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na SES rodziny pochodzenia ucznia 183 Efekt rówieśników w edukacji początkowej 184 Efekt rówieśników w klasie piątej szkoły podstawowej 188 Efekt rówieśników w VIII klasie dawnej szkoły podstawowej 191 Efekt rówieśników w polskim systemie oświaty szacowany ze względu na uprzednie osiągnięcia ucznia 204 Rozdział 5. Konsekwencje segregacji we wnętrzuszkolnych 220 Konsekwencje segregacji wewnątrzszkolnych ze względu na SES w gimnazjum 221 Konsekwencje segregacji w środkuszkolnych ze względu na SES w klasie VIII dawnej szkoły podstawowej – studium przypadku 230 Konsekwencje segregacji w środkuszkolnych ze względu na uprzednie osiągnięcia szkolne w świetle wyników egzaminów zewnętrznych 236 Rozdział 6. Quasi-rynek szkół publicznych, segregacje społeczne i nierówności edukacyjne 252 Koncepcja i konsekwencje polityki rynkowej w oświacie publicznej 253 Swoboda wyboru szkoły poprzez rodziców 254 System danych o jakości szkół 260 Finansowanie szkół zgodnie z zasadą „pieniądze podążają za uczniem" 262 Rywalizacja między szkołami i poprawa jakości kształcenia 264 Narastająca segregacja społeczna 267 Skutki polityki rynkowej na poziomie lokalnym – studium przypadku 270 Kwidzyński rynek oświatowy 271 używanie przez rodziców prawa do wyboru szkoły 277 Zapaść i likwidacja szkół 278 Dynamika segregacji społecznych w oświacie 280 Dynamika nierówności edukacyjnej 283 Poprawa jakości kształcenia 286 Podsumowanie 287 Dodatek metodologiczny – wskaźnik edukacyjnej wartości dodanej 289 Bibliografia 304

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii E-booki