Tytuł Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem Podtytuł Wpływ deficytów kompetencji komunikacyjnej na sposób porozumiewania się dzieci z autyzmem Autor Elżbieta Sadowska Język polski Wydawnictwo Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego ISBN 978-83-235-4252-0 Rok wydania 2020 Warszawa Wydanie 1 ilość stron 294 Format epub, pdf, mobi Spis treści Wstęp 7
I. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci
11
1. Język, mowa, komunikacja 12
2. Kompetencja komunikacyjna 15
3. Periodyzacja rozwoju kompetencji komunikacyjnej 33
4. Kształtowanie się kompetencji komunikacyjnej u dzieci 39
II. Autyzm – charakterystyka zaburzenia 65
1. Autyzm – problemy terminologiczne 65
2. Etiologia autyzmu 71
3. Objawy autyzmu 76
III. Zachowania komunikacyjne dzieci z autyzmem 84
1. Przedjęzykowe stadium komunikacji dzieci z autyzmem 84
2. Niewerbalne zachowania komunikacyjne 89
3. Werbalne zachowania komunikacyjne 93
IV. Metodologia badań własnych 109
V. Deficyty kompetencji komunikacyjnej badanych dzieci 136
1. Kompetencja werbalna (językowa) 136
2. Umiejętności interakcyjne 153
3. Kompetencja społeczno-kulturowa 166
4. Kompetencja pragmatyczna 181
5. Kompetencja emocjonalna 193
6. Kompetencja poznawcza 204
7. Kompetencja symboliczna 209
8. Kompetencja metakomunikacyjna 214
9. Kompetencja korekcyjna (korygująca) 216
VI. Rewizja zachowań uznanych za standardowe dla osób z autyzmem 218
1. Echolalie 219
2. Stereotypie językowe 244
3. Powtarzające się aktywności językowe 248
4. Trudności z stosowaniem zaimków osobowych 255
5. Niezwykłe, osobliwe stosowanie słów 258
VII. Wnioski i postulaty badawcze 261
Bibliografia 271
Spis tabel 285
Aneks 286