Komentarz do ustawy z 27.4.2001 r. - Prawo ochrony środowiska stanowi szczegółowe zagadnienia przedmiotowej dziedziny, zawiera też szereg przykładów kompleksowo wyjaśniających poszczególne rozwiązania i mechanizmy, dzięki temu ma on walor użyteczny. W sposób wyczerpujący i zarazem ergonomiczny niniejsza książka pozwala zapoznać się z kwestiami dotyczącymi m.in.: ochrony jakości i ograniczeń w korzystaniu ze środowiska, pozwoleń na wprowadzanie do środowiska substancji albo energii, poważnych awarii, opłat za korzystanie ze środowiska, administracyjnych kar pieniężnych, odpowiedzialności w ochronie środowiska, organów administracji i instytucji ochrony środowiska: ich zadań i atrybuty w poszczególnych sprawach, a także procedur kontrolnych. Niniejsze, 3. Wydanie, bazujące na tekście jednolitym z 13.4.2018 r. (Dz.U. 2018 r. Poz. 799 ze zm.) uwzględnia najnowsze zmiany ustawodawcze, zawarte m.in. W: ustawie z 14.12.2017 r. O zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska, a także ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Z 2018 r. Poz. 88), regulująca kwestie systemowego i naukowego wsparcia działań Inspekcji Ochrony Środowiska, prowadzonych na rzecz realizowania ocen jakości powietrza i systemu monitoringu skażeń powietrza wynikami modelowania matematycznego; ustawie z 30.3.2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo przedsiębiorców, a także inne ustawy dotyczące działalności gospodarczej (Dz.U. Z 2018 r. Poz. 650); która precyzje pojęcie przedsiębiorcy, w odniesieniu do prawa ochrony środowiska; ustawie z 12.10.2017 r. O zmianie ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. Z 2017 r. Poz. 2056), której celem jest implementacja dyrektywy europejskiej. Wprowadziła ona odpłatność za wydanie lekkiej torby na zakupy z tworzywa nienaturalnego w postaci opłaty recyklingowej jak i określiła jej pojęcie; ustawie z 15.9.2017 r. O zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Z 2017 r. Poz. 1999), która wprowadza możliwość powoływania członków zarządów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej poprzez wojewodów, jeżeli w ustawowym terminie nie uczynią tego zarządy województw albo rady nadzorcze wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej; ustawie z 20.7.2018 r. O zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska, a także ustawy o odpadach (Dz.U. Z 2018 r. Poz. 1564), który dotyczy bardziej restrykcyjnych warunków pozwolenia zintegrowanego, w tym wymogów dotyczących monitorowania wielkości emisji niż wynikają z konkluzji BAT, a także doprecyzowania procedury uznania przedmiotu albo substancji za towar uboczny; ustawie o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska i niektórych innych ustaw (Dz.U. Z 2018 r. Poz. 1479), której celem jest zagwarantowanie bezpieczeństwa organicznego obywateli sprawne prowadzenie kontroli w zakresie korzystania ze środowiska; ustawie o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska, która m.in. Przewiduje utworzenie nowego podmiotu działającego w formie spółki akcyjnej i pełniącego rolę inwestora rozwijającego drewniane budownictwo mieszkaniowe - Polskie Domy Drewniane Spółka ustawie o zmianie ustawy - Prawo wodne oraz niektórych innych ustaw, której celem jestrozstrzygnięcie wątpliwości interpretacyjnych, które powstały w procesie użytkowania Prawa wodnego, w szczególności w odniesieniu do udzielania zgód i przyrzeczeń wodnoprawnych oraz pozwoleń zintegrowanych, gospodarowania nieruchomościami Skarby Państwa, a także użytkowania nowego systemu opłat za usługi wodne. Ponadto mieści planowane zmiany legislacyjne, zawarte w: komisyjnym projekcie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Druk sejmowy Nr 2354), który reguluje sytuację gdy w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków, Wójt, burmistrz albo prezydent miasta i wojewódzki konserwator zabytków mogą podjąć decyzję o usunięciu drzewa, jeżeli stwierdzą, iż drzewo, ze względu na swój stan, stanowi zagrożenie dla życia albo zdrowia ludzi albo dla obiektów budowlanych znajdujących się na terenie sąsiedniej nieruchomości; poselski projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska (Druk sejmowy Nr 2702), który określa poziom alarmowy dla pyłu zawieszonego PM10 dla okresu uśredniania wyników pomiarów o długości 24 godzin. Oprócz zaprezentowania zmian legislacyjnych Komentarza przywołuje na dodatek aktualne piśmiennictwo z komentowanej dziedziny i dziedzin pokrewnych, a także pokazuje - poza wcześniej zamieszczonym i wciąż aktualnym - najnowsze orzecznictwo przedmiotowe. Dla wygody Czytelników, ułatwiając szybką orientację w tekście, niniejszy Komentarz wyróżnia się szczegółową strukturą wewnętrzną, z dokładnym, klarownym i jednolitym podziałem zagadnień. Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków, w szczególności sędziów, referendarzy sądowych, radców prawnych, adwokatów, stanowi ona także nieocenioną bazę wiedzy dla doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych i studentów.