• Producent: Scholar
  • Kategoria: Biografie i wspomnienia
  • ISBN: 9788373839304
  • Autor: Barbara Mróz;Jolanta Kociuba;Barbara Osterloff
  • Wydawnictwo: Scholar
  • Ilość stron: 192
  • Rok wydania: 2017
Tytuł Sztuka aktorska w badaniach psychologicznych i refleksji estetycznej Autorzy Barbara Mróz, Jolanta Kociuba, Barbara Osterloff Język polski Wydawnictwo Scholar ISBN 978-83-7383-930-4 Rok wydania 2017 Wydanie 1 liczba stron 192 Format pdf Spis treści Wstęp 9
Część pierwsza
Wybitni aktorzy w badaniach psychologicznych
Rozdział 1. Podłużne badania psychologiczne wybitnych aktorów polskich
z użyciem Modelu Osobowościowo-Aksjologicznego 15
1.1. Wprowadzenie 15
1.2. Teoretyczne podstawy realizowanego projektu 18
1.2.1. Rola wybranych wymiarów osobowościowo-aksjologicznych
w ujęciu temporalnym   18
1.2.2. MOA jako przykład wymiarów zintegrowanych 24
1.3. Metodologia badań: charakterystyka metod, opis grupy badanej,
procedura badań   30
1.4. Psychologiczna charakterystyka wybitnych aktorów w świetle
uzyskanych danych empirycznych   34
1.4.1. Statystyki opisowe   34
1.4.2. Rezultaty badań korelacyjnych 45
1.4.3. Analiza regresji – uwarunkowania osobowościowo-
-aksjologiczne a poczucie sensu życia ze względu na płeć
u wybitnych aktorów   50
1.5. Próba typologizacji badanych aktorów   54
1.6. Podsumowanie 56
Część druga
Aktor a tożsamość. Psychologiczne poczucie tożsamości aktora
Rozdział 2. Od praktyki do poetyki aktorstwa   61
2.1. Aktor i rola. Ja aktora a Postać sceniczna 62
2.1.1. Psychomachia, czyli atak na psychikę aktora i widza.
Psychologia teatru nienaturalistycznego   64
2.1.2. Wielopostaciowość i odpodmiotowienie aktora –
zwielokrotnienie postaci scenicznej   65
2.1.3. Ja aktora a kreowana postać sceniczna
w perspektywie kulturowej   66
2.1.4. Antropologiczny przykład teatralizacji życia i jaźni   67
2.1.5. Pytanie o tożsamość aktora 68
2.2. Badania empiryczne koncepcji własnego Ja aktorów 70
2.2.1. Analiza wyników badań   72
2.2.2. Dyskusja wyników badań 77
2.2.3. Analiza jakościowa treści wypowiedzi   78
2.2.4. Podsumowanie badań 80
2.3. Persona: Maska czy Osoba?   81
2.3.1. Analiza informacji jakościowych   83
2.3.2. Analiza wyników badań rozmiaru: tożsamość osobista ‒
roli ‒ zawodowa (ORZ) 86
2.3.3. Podsumowanie   90
2.3.4. ANEKS. Treść wybranych wypowiedzi aktorów zawodowych 90
Część trzecia
Sztuka aktorska w refleksji praktyków teatru
Rozdział 3. Inne spojrzenie  105
3.1. Wprowadzenie 105
3.1.1. Aktor i dramat. „Prawdziwy" człowiek na scenie  107
3.1.2. Aktor i słowo  108
3.1.3. Aktor o swym życiu – pakt autobiograficzny  112
3.1.4. Aktor o swojej sztuce 114
3.1.5. Aktor i reżyser, czyli epilog 118
3.2. Wyobraźnia i… szaleństwo. Rozmowa z prof. Wojciechem Malajkatem,
rektorem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza
w Warszawie, 5.07.2017 122
3.3. Mówią reżyserzy 128
3.3.1. Odnaleźć prawdę postaci  130
3.3.2. Nie wiem  133
3.3.3. O aktorze  135
3.3.4. Kompetencja  137
3.3.5. O ontologii i psychologii Sztuki Aktorskiej dla wszystkich  139
3.3.6. Aktorstwo sztuką jest 143
3.3.7. Sztuka aktorska – czym jest?  144
3.3.8. „To nie są błazny…!" Kilka uwag o aktorstwie  148
3.3.9. O aktorstwie  153
3.3.10. O sztuce aktorskiej  156
3.3.11. Odnaleźć prawdę postaci  159
3.3.12. O aktorstwie i nie tylko  162
3.3.13. Aktor – istota ludzka 166
3.3.14. Aktor/aktorka od grania?  168
3.3.15. Kunszt aktorski  171
3.4. Postrzeganie sztuki aktorskiej teraz – kilka odpowiedzi.
Aktor wyzwolony  172
Zakończenie  174
Summary  176
Bibliografia 179
Biogramy autorek  186
Indeks nazwisk 188

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Biografie i wspomnienia