• Producent: CeDeWu
  • Kategoria: Biznes, ekonomia
  • ISBN: 9788381020268
  • Oprawa: miękka
  • Autor: Warzyniak Agata, Wąsikowska Barbara, Witek Maciej
  • Wydawnictwo: CeDeWu
  • Ilość stron: 158
  • Rok wydania: 2017

Przyczyny zjawisk ekonomicznych są złożone i niejednorodne. Dlatego konstruując modele takich procesów, jak podejmowanie decyzji czy komunikowanie w reklamie, ekonomiści wykorzystują ustalenia innych nauk badających uwarunkowania poznawczej aktywności człowieka: psychologii, neurobiologii, kognitywistyki, pragmatyki i filozofii.

Warto podkreślić, że tego typu interdyscyplinarność w naukach ekonomicznych nie jest chwilową modą,trafną odpowiedzią na coraz lepiej rozpoznawaną złożoność badanych zjawisk. Niniejsza publikacja stanowi próbę zastosowania podejścia interdyscyplinarnego w naukach ekonomicznych.

Autorzy skategoryzowanych w niej prac reprezentują takie dziedziny wiedzy, jak: ekonomia, psychologia, neuronauka, medycyna, kognitywistyka, pragmatyka i filozofia. Każdy z rozdziałów przedstawia inne spojrzenie na procesy podejmowania decyzji oraz mechanizmy komunikacji.

Są to spojrzenia komplementarne, a nie alternatywne - składają się na obraz, który uwzględnia złożoność badanych zjawisk. Prace zgromadzone w niniejszej książce zainteresują więc nie tylko ekonomistów,wszystkich tych, którzy badają wybrane aspekty i uwarunkowania złożonych zjawisk społecznych.

Spis treści: 1. Neurobiologiczne podstawy podejmowania decyzji - Andrzej Potemkowski, Anna Ratajczak 13 1.1. Problem wolnej woli a procesy decyzyjne 14 1.2. Podejmowanie decyzji - w świetle teorii 15 1.3.

Metody badania procesów decyzyjnych 17 1.4. Neurobiochemia podejmowania decyzji 18 1.5. Neuroanatomia procesów decyzyjnych 19 1.6. Kora okołooczodołowa 20 1.7. Grzbietowo-boczna kora przedczołowa 21 1.8.

Przednia kora zakrętu obręczy 22 1.9. Przewidywanie zachowań innych ludzi i empatia a procesy decyzyjne 22 1.10. Wpływ dylematów moralnych na procesy decyzyjne 24 2. Rola emocji w podejmowaniu decyzji ekonomicznych - Agnieszka Samochowiec, Magdalena Chęć 27 2.1.

Bez emocji, czyli racjonalny w decyzjach homo oeconomicus 28 2.2. Emocjonalny aspekt podejmowania decyzji 30 2.3. Nastrój... Co zmienia$1601 33 2.4. Emocje a płeć, czyli emocjonalność pań i racjonalizm mężczyzn 35 2.5.

Przyszłość podejmowania decyzji ekonomicznych - emocje czy poznanie$1602 38 3. Niebezpieczne ścieżki podejmowania decyzji ekonomicznych - Ernest Tyburski, Jerzy Samochowiec 43 3.1. Podejmowanie decyzji w świetle koncepcji psychologicznych 45 3.2.

Decyzje ekonomiczne w warunkach niepewności 48 3.3. Konsekwencje decyzji w warunkach niepewności 49 3.4. Kryzys gospodarczy jako rezultat decyzji ekonomicznych 51 3.5. Zaburzenia psychiczne a kryzys gospodarczy 53 3.6.

Nadużywanie i uzależnienie od substancji a kryzys gospodarczy 55 4. Homo neuroeconomicus - droga od homo oeconomicusa do homo neuroeconomicusa - Agata Wawrzyniak 61 4.1. Człowiek ekonomiczny - racjonalny egoista$1603 62 4.2.

Homo oeconomicus institutionalis - jednostka ograniczona instytucjami$1604 65 4.3. Homo bi-oeconomicus - jednostka dualna$1605 67 4.4. Homo sociologicus - idealnie uspołeczniona jednostka$1606 69 4.5.

Homo socio-oeconomicus - jednostka zakorzeniona w społeczeństwie$1607 71 4.6. Krytyka konwencjonalnych modeli homo oeconomicus 73 4.7. Homo neuroeconomicus - człowiek emocjonalny$1608 75 5. Neuromarketing.

Metody neuronauki poznawczej używane w badaniach marketingowych - Barbara Wąsikowska 79 5.1. Neuromarketing - nowa generacja badań marketingowych 80 5.2. Metody badawcze użytkowane w neuromarketingu 81 5.3.

użycie użytecznego rezonansu magnetycznego (fMRI) w badaniach marketingowych 82 5.4. Elektroencefalografi a (EEG) w badaniach marketingowych 84 5.5. Badanie odruchu skórno-galwanicznego (GSR) jako metoda uzupełniająca badania marketingowe przeprowadzone z wykorzystaniem EEG 86 5.6.

Eye tracking (ET) w badaniu percepcji konsumentów 88 5.7. Neuromarketing a tradycyjne badania marketingowe 90 6. Homo humanus versus homo financiarus. Ewolucja w bankowości i finansach po kryzysie 2008 roku - Stanisław Flejterski, Przemysław Pluskota 93 6.1.

Ekonomia i finanse a psychologia: homo oeconomicus a racjonalność selektywna 97 6.2. Homo financiarus w ujęciu prof. P.H. Dembińskiego 100 6.3. W kierunku koncepcji neurofinansów/neurobankowości 102 7.

Myślenie wolne, myślenie szybkie i implikatury konwersacyjne. O zaletach podejścia interdyscyplinarnego - Maciej Witek 105 7.1. Myślenie prędkie i myślenie wolne 107 7.2. Implikatury konwersacyjne jako znaczenia wywnioskowane 111 7.3.

Implikatury skalarne w eksperymencie Tversky'ego i Kahnemana 120 8. O modelowaniu podejmowania decyzji w kontekstach ekonomicznych - Max Urchs 123 8.1. Prostota modeli a ich słuszność 124 8.2. Prehistoria pojęcia złożoności 126 8.3.

Wyzwania wobec tworzenia modeli ekonomicznych 132 8.4. Zastosowanie pojęcia złożoności 136 8.5.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Biznes, ekonomia