Przedmiotem transakcji jest:
Księga druków ścisłego zarachowania [Pu/K-210]
o pojemności 50 kartek - 100 stron, w 2 wersjach:
- oprawa miękka / 40 kartek, strony nie numerowane - należy je ponumerować ręcznie
- oprawa twarda / 50 kartek, strony numerowane, format numeracji 1/100......100/100
Nazwy rubryk księgi druków ścisłego zarachowania:
- Nazwa druku, cena jednostkowa - na górze każdej strony
- liczba porządkowa
- Data
- TREŚĆ (od kogo otrzymano, lub komu wydano)
- kolekcja i numery druków
- ilość - przychód
- liczba - rozchód
- ilość - stan
- Data i numer dowodu wpłaty, albo potwierdzenie i data odbioru
- Adnotacje dotyczące zwrotu druków - data i podpis zwracającego
- Adnotacje dotyczące zwrotu druków - liczba ewentualnych nie zużytych druków
- Numer kolejny przychodu pod którym zapisano nie zużyte druki
Książka jest dedykowana do 100 druków, każda strona ma miejsce na 26 wpisów.
Prowadzenie księgi
Księgę druków należy ponumerować, przesznurować i parafować. Pracownik odpowiedzialny za gospodarkę drukami ścisłego zarachowania dokonuje sprawdzenia ich ilości w chwili przyjmowania i wydawania. Podstawę zapisów w księdze druków ścisłego zarachowania stanowi dla rozchodu pokwitowanie osoby upoważnionej do odbioru druków, udokumentowane upoważnieniem oraz ewentualnie dowodem wydania. Księgę tę wraz z dowodami przychodowymi i rozchodami stanowiącymi podstawę zapisu należy przechowywać w zamkniętych szafach albo należycie zabezpieczonych kasetkach. W sytuacji zmiany osoby odpowiedzialnej druki ścisłego zarachowania powinny być podane w taki sam sposób, jak elementy posiadajątkowe (inwentaryzacja). Fakt podania tych druków musi być uwidoczniony w protokole zdawczo-odbiorczym. Jeżeli zabraknie miejsca na wpisy, zakładamy kolejną księgę, która stanowi kolejny tom. Jeżeli w danej jednostce prowadzone jest więcej niż jedna księga muszą one być ponumerowane i oznaczone kolejne tomy.
Jakie druki należy rejestrować w księdze
- czeki gotówkowe i rozrachunkowe,
- kwitariusze przychodowe oraz inne przychodowe asygnaty kasowe,
- arkusze spisu z natury w chwili ich wydania przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej
- dowody wpłaty określonych należności, np. Opłaty targowej,
- druki KP – „Kasa przyjmie”,
- inne formularze zatwierdzone do wykorzystywania w danej jednostce, np. Drukowane z systemu komputerowego pokwitowania wpłaty łącznego zobowiązania pieniężnego w gminnych organach podatkowych;
- druki KW – „Kasa wypłaci”,
- uniwersalne kwitariusze przychodowo-rozchodowe,
- ine dowody własne zatwierdzone do wykorzystywania w jednostce poprzez jej kierownika,
- formularze służące do wypłaty gotówki albo obciążania rachunków bankowych (czeki gotówkowe, czeki rozrachunkowe)
- magazynowe dokumenty przychodowo-rozchodowe, dające dostęp do zapasów środków obrotowych jednostki.
- bilety,
- karnety,
- płatne zaproszenia do państwowych i samorządowych instytucji kultury i ośrodków sportu i rekreacji oraz na imprezy organizowane poprzez te jednostki (koncerty, przedstawienia, bale)
- bilety uprawniające do przejazdu publicznymi środkami transportu zbiorowego.
- świadectwa szkolne i zaświadczenia o ukończeniu kursu
- gilosze do świadectw i zaświadczeń o ukończeniu kursu
- legitymacje
Druki ścisłego zarachowania
Druki ścisłego zarachowania zostają objęte kontrolą już od momentu przyjęcia ich do jednostki. Dokumenty te, oznaczone numerami wydrukowanymi albo wpisanymi w dniu ich zakupu lub przyjęcia do jednostki, są rejestrowane w specjalnej ewidencji druków ścisłego zarachowania. Czeki gotówkowe i rozliczeniowe otrzymane z banku mają już korzystną numerację. Pozostałe druki należy numerować w sposób uniemożliwiający ich zamianę, np. Poprzez ustalenie znaku i linii, nadanie numeru porządkowego i podpisanie poprzez osobę odpowiedzialną za ewidencję druków ścisłego zarachowania. Procedury kontroli zarządczej I stopnia ustalane w jednostce na podstawie art. 68 oraz art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. O finansach publicznych (dalej: uofp), nacelowane na uniemożliwianie defraudacji przy użyciu druków ścisłego zarachowania, powinny obejmować obowiązki:
- ocechowania druków (poprzez nadanie im nazwy „druk ścisłego zarachowania”, a także oryginalnego symbolu (składającego się z cyfr albo liter i cyfr) najpóźniej w momencie przyjęcia ich na stan jednostki,
- bieżącego ewidencjonowania przychodów i rozchodów druków,
- wydawania druków tylko na podstawie upoważnienia do ich pobrania i za pokwitowaniem,
- przechowywania druków w sposób zabezpieczający je przed dostępem osób nieupoważnionych,
- okresowego sprawdzania w drodze inwentaryzacji zgodności stanu faktycznego druków ze stanem ewidencyjnym,
- komisyjnego likwidowania druków wycofanych z użycia.