Jednym z najmocniejszych rodzajów ryzyka, które oddziaływuje na firmę jest tzw. Ryzyko strategiczne, stanowiące główny temat niniejszego opracowania. Waga podjętego tematu wynika często z niedostrzegania lub niedoceniania poprzez instytucje niebezpieczeństw, jakie niesie ryzyko strategiczne, a zwykle niskiej świadomości samego pojęcia i siły ryzyka strategicznego w świecie biznesu.
Organizacje funkcjonują po to, żeby realizować cele stawiane im przez akcjonariuszy, będących najważniejszymi interesariuszami każdej marki. Inwestor decydując się na inwestycję w dane przedsiębiorstwo oczekuje wzrostu wartości producenta, co powinno być równocześnie głównym celem strategii, według której podąża organizacja.
Turbulentne środowisko zewnętrze i wewnętrzne wpływa na dobór strategiczny, koncepcję i realizację strategii poprzez markę, to ono ponadto przekłada się na sytuację akcjonariusza inwestującego własne środki w dany podmiot. Zatem, to właśnie ryzyko występujące w bezpośrednim i pośrednim otoczeniu podmiotu determinuje poziom wartości osiąganej poprzez akcjonariusza.
Celem niniejszego opracowania jest identyfikacja ryzyka strategicznego, jego wielkości, siły oddziaływania na organizację i pokazanie,firmy, które mają wdrożone systemy zarządzania ryzykiem strategicznym prezentują wyższą wartość dla akcjonariuszy.