Niniejsza monografia składa się z tekstów teoretycznych, dotyczących pojęcia jakości kształcenia językowego w szczególności,, a także funkcjonalnych wspomagających jakość kształcenia. Tom otwiera artykuł H. Komorowskiej Ocenianie formujące a jakość edukacji nie tylko językowej, który stanowi wprowadzenie do pojęcia oceniania kształtującego i pokazuje formy oceniania z perspektywy nauczycieli, uczniów i rodziców.
J. Sujecka-Zając w tekście O jakości edukacyjnej à rebours: obszary rozwoju w kształceniu językowym, prezentuje zakresy kompetencji i niekompetencji nauczyciela widziane oczami samego nauczyciela. Z kolei, Magdalena Nowacka w swoim artykule pt.
Akredytacje zewnętrzne jako efektywne narzędzie zapewnienia jakości kształcenia językowego w uczelniach wyższych, odnosi się do roli oceny akredytacyjnej uczelni poprzez komisję PKA w odniesieniu do podnoszenia jakości kształcenia.
Artykuł Doroty Pudo pt. Jakość kształcenia językowego widziana oczami przyszłych nauczycieli, studentów romanistyki, to próba diagnozy rozumienia pojęcia jakości kształcenia językowego w grupie przyszłych nauczycieli języka francuskiego jako obcego.
A. Szymańska-Tworek i J. Makowska-Songin, autorki tekstu pt. Teacher quality as a prerequisite for quality education: needs and expectations of ESP teachers towards professional development in Polish tertiary education context opisują na podstawie wyników badania empirycznego przeprowadzonego wśród nauczycieli języka specjalistycznego, ich doświadczenia, a także kryteria związane z własnym rozwojem zawodowym.
M. Horyśniak w artykule Wpływ wybranych czynników na jakość procesu uczenia się języka obcego w opinii uczących się omawia czynniki wewnętrzne i zewnętrzne determinujące poziom jakości kształcenia i przedstawia ich rozumienie w odrębnych grupach wiekowych.
Kolejny artykuł pt. Jakość kształcenia na lektoratach w uniwersytecie ekonomicznym a rozwój kompetencji komunikacji międzykulturowej A. Piwowarczyk poświęcony jest roli międzykulturowej kompetencji komunikacyjnej w podnoszeniu jakości kształcenia językowego.
W kolejnym tekście elementy glottodydaktyki specjalistycznej w programach kształcenia tłumaczy M. Szwed podkreśla ogromną potrzebę nauczania tłumaczenia w celu kształcenia specjalistycznego tłumaczy. Też artykuł B.
Czwartos zatytułowany skuteczność kształcenia językowego a planowanie wybranych faz lekcji stanowić może źródło pomysłów w odniesieniu do praktyki dydaktycznej dla nauczycieli języka obcego, chcących, by ich uczniowie byli bardziej zmotywowani i zaangażowani.
J. Drążek kontynuuje tematykę poprzedniego artykułu w tekście skuteczne nauczanie języka obcego w rzeczywistości szkolnej: założenia prawidłowych praktyk, prezentując własną metodę nauczania języka obcego. I.
Nowak w tekście Drewniany język, czyli o trudnościach w opanowaniu dobrej wymowy rosyjskiej uwypukla problem nieefektywnego nauczania fonetyki, co wynika ze sposobu „organizacji materiału w podręcznikach.
Autorzy i redaktorzy posiadają nadzieję, że teksty w tym tomie dedykowane są dla nauczycieli glottodydaktyków na wszelkich szczeblach edukacji językowej, dla uczniów jako „odbiorców" działań dydaktycznych nauczyciela, lecz i dla tych, którzy odpowiedzialni są za organizację kształcenia w zakresie określenia standardów i celu kształcenia.