Tytuł występowanie sztuki teatralnej w codzienności życia społecznego Podtytuł świeże obszary zainteresowań pedagogiki społecznej Autor Teresa Wilk Język polski Wydawnictwo Uniwersytet Śląski ISBN 978-83-8012-369-4 kolekcja Prace Naukowe UŚ; Pedagogika Rok wydania 2015 Katowice Wydanie 1 ilość stron 284 Format pdf Spis treści Spis treści Wprowadzenie / 7 Rozdział I Kultura, sztuka, teatr — powiązania i zależności / 17 Kultura / 17 Sztuka / 22 Teatr / 27 Rozdział II Społeczno-kulturowe uwarunkowania konstytuowania się teatru powszechnego. Perspektywa historyczno-geograficzna. Wybrane przykłady / 29 Kultura Egiptu i starożytnego Wschodu / 31 Kultura islamu / 32 Kultura indyjska / 34 Kultura chińska / 37 Kultura japońska / 39 Kultura grecka / 43 Kultura rzymska / 49 Kultura bizantyjska / 52 Kultura średniowiecza / 53 Kultura odrodzenia / 57 Kultura baroku / 65 Kultura oświecenia / 68 Kultura romantyzmu / 71 Kultura przełomu XIX i XX wieku, a także współczesna / 73 Rozdział III Teatr w Polsce — od początków państwa polskiego do współczesności. Kontynuacja i zmiana / 83 Okres przedchrześcijański i średniowiecze / 86 Okres odrodzenia / 89 Wiek XVII i XVIII, czyli podziw kulturą obcą / 93 Upadek państwa polskiego — okres romantyzmu / 97 Pozytywizm i Młoda Polska / 101 Dwudziestolecie międzywojenne / 104 Okres II wojny światowej / 109 Teatr polski po wojnie, lata 1945—1989 / 112 Teatr w Polsce po roku 1990 / 125 Rozdział IV Społeczna rola teatru w konfiguracji przemian społeczno-cywilizacyjnych / 129 Istota przemian a istota potrzeb / 129 Społeczna rola teatru / 151 Rozdział V Zaangażowanie sztuki dramatycznej w społecznych przemianach. Wybrane propozycje aktywności teatralno-społecznej w środowiskach lokalnych: teatr konwencjonalny, teatr alternatywny/ awangardowy, teatr amatorski / 167 Teatr konwencjonalny / 175 Teatr alternatywny/teatr awangardowy / 200 Teatr amatorski / 227 Zamiast zakończenia, czyli o potrzebie występowaniu sztuki teatralnej w edukacji i życiu społecznym / 241 Bibliografia / 255 Indeks osobowy / 267 Summary / 275 Résumé / 277