Skat klasyczny - karty typowe
Skat, nazywany także "śląskim brydżem", to modna gra karciana dla 3 graczy, wymyślona w XIX wieku w Niemczech i rozpowszechniona zwłaszcza na Śląsku i Kaszubach. Przygotowaliśmy dla Państwa talię kart dedykowanych specjalnie do tej gry. Na 32 kartach umieściliśmy odcienie typowe dla talii niemieckiej, specjalne wizerunki figur i blotki pokazujące zasadnicze miasta Polski. Gra dla wymagających graczy, którzy lubują się w rozrywce wymagającej skupienia i wytężenia umysłu.
Rozgrywka składa się z 5 faz, a celem gry jest uzbieranie największej ilości punktów i wygranie licytacji. Gracz, który wygra licytację, może wymienić swoje karty na skata wyłożonego na stół. By wygrać licytację i zebrać lewę, trzeba zadeklarować wynik gry najbliższy wynikowi rzeczywistemu. Najniższą wartością w Skacie jest 18. Gracze ustalają wariant gry - Kolor, Grand, Null, Rozgrywka z ręki, Rozgrywki zapowiadane i licytują według jego zasad. W rozgrywce dwóch graczy za każdym razem gra przeciwko jednemu (Soliście), a jeśli jednej ze stron nie uda się zebrać lewy - ogłaszany jest sznajder szwarc.
Licytacja
Licytację początkuje gracz na Środku poprzez odpytanie Przodka (18 punktów? Odp.: Mam. 20 punktów? Odp.: Mam. Itd aż któryś z nich spasuje). Gdy ktoś z nich spasuje, do licytacji wkracza gracz na Zadku. Oczywiście powinien zalicytować więcej niżeli wylicytował poprzednik albo spasować. Gdy żaden z graczy nie otworzy licytacji (trzy pasy), rzuca się karty i tasuje je kolejny gracz, do następnego rozdania. Punkty, o których mowa w licytacji, wynikają z wartości punktowej gry, którą zamierza wygrać solista. Nie należy mylić punktów za grę (wyliczonych poprzez mnożenie liczb) z oczkami (punktami jakimi są warte poszczególne karty, np.: dama: 3, król: 4 itd.).
Karty pogrupowane są w 4 kolorach:
trefl (krojc)
pik (grin)
kier (herc)
karo (szel)
Talia gromadzi 32 karty specyficzne dla gry w Skata.
Producentem kart są działające od 1947 roku Krakowskie Zakłady Wyrobów Papierniczych Trefl-Kraków.