Przygodowa gra akcji w konwencji postapokaliptycznego survival horroru, tworzona przez studio deweloperskie Naughty Dog (znane w głównej mierze z serii Uncharted) przy wsparciu wydawniczym firmy Sony Computer Entertainment.
The Last of Us to interaktywny survival horror stanowiący połączenie dynamicznej gry akcji z delikatnymi elementami przygodowymi. Tytuł ten wyszedł spod ręki studia Naughty Dog, czyli ojców takich kolekcji jak Uncharted, Jak & Daxter i Crash Bandicoot. Akcja toczy się w niedalekiej przyszłości, 20 lat po tym jak zagadkowa zaraza zdziesiątkowała naszą cywilizację. Opuszczone miasta objęły we władanie rośliny i zmutowane ofiary, a ocalali ludzie walczą ze sobą o jedzenie i broń. Fabuła obraca się wokół dwójki bohaterów – mającego ponad 40 lat przemytnika broni i narkotyków imieniem Joel i nastoletniej sieroty Ellie - i koncentruje się na ich próbach przeżycia w tej przerażającej rzeczywistości. W trakcie większości etapów wcielamy się w postać Joela, natomiast jego towarzyszka kierowana jest poprzez sztuczną inteligencję. Ellie wspomaga nas w walce, jak na dodatek informuje o nadciągającym niebezpieczeństwie, czy choćby sugeruje niekiedy ścieżkę, którą powinniśmy podążyć.
W świecie gry przyjdzie nam się zmierzyć z wieloma przeciwnikami, zarówno zwykłymi ludźmi, jak i ofiarami infekcji oparami zabójczych grzybów. Do naszej dyspozycji oddano możliwość korzystania z broni palnej, dzięki której można zabić oponenta choćby jednym celnym strzałem. Oprócz tego za oręż służą również takie części otoczenia, jak cegły czy drewniane nogi od stołu. Poza walką, w tworzeniu natkniemy się w dodatku na komponenty przygodowe i zręcznościowe wykorzystujące zdolności obojga bohaterów. W grze znalazł się także uproszczony system rzemiosła, umożliwiający tworzenie przydatnych przedmiotów ze znalezionych podczas gry materiałów. The Last of Us innowacyjny system nienaturalnej inteligencji nazwany poprzez twórców balansem sił. Sprawia on, że wrogowie dynamicznie reagują na stale zmieniającą się sytuację w czasie walki, chowając się za przeszkodami czy w mądry sposób wykorzystując przewagę liczebną nad graczem. Zdają sobie również sprawę ze śmiercionośnej siły broni palnej i dlatego stają się ostrożniejsi, gdy pokażemy, iż dysponujemy pistoletem lub karabinem. Poza kampanią dla pojedynczego gracza autorzy przygotowali w dodatku rozbudowany tryb wieloosobowy. Przystępne są w nim dwa typy rozgrywki: „Walka o zapasy" oraz „Ocaleni". To co je odróżnia, to ilość żyć dostępnych w każdej rundzie. W trakcie „Walki o zapasy" możemy zginąć kilkukrotnie, natomiast w „Ocalonych" gramy tylko do pierwszej śmierci. Atrakcyjne urozmaicenie stanowi także możliwość korzystania z systemu rzemiosła znanego z trybu dla pojedynczego gracza. Gra została wytwarzana na podrasowanym silniku znanym z Uncharted 3. Dzięki czemu możemy radować oczy grafiką na najwyższym poziomie, bogatą w detale i nad wyraz płynnymi, realistycznymi animacjami postaci.