W 1919 r. Rada Ambasadorów państw zwycięskich przyznała naszemu krajowi 100 zdobycznych lokomotyw będących w gestii francuskiej na poczet podziału taboru niemieckiego. PKP otrzymały 80 parowozów G8 (Tp3), 19 P8 (Ok1) i 1 pośpieszny kolekcji C (Om101). Choć na PKP zakwalifikowano go na podstawie średnicy kół napędowych do parowozów osobowych, Om101-1 prowadził pociągi międzynarodowe i pośpieszne. Przed końcem okresu międzywojennego, przydzielony do parowozowni Łódź Kaliska kursował z pociągami pośpiesznymi na odcinkach Łódź Kaliska – Ostrów Wlkp i Łódź Kaliska – Warszawa i z osobowymi na odcinku Łódź Kaliska – Toruń Gł. – Bydgoszcz Gł. We wrześniu 1939 r. Wyjechał na wschód z pociągiem ewakuacyjnym, dostał się w ręce sowieckie i już nigdy stamtąd nie wrócił. Ryszard Stankiewicz
przepiękna Wirtembergianka – parowóz Om101 w grafice 3D...44Budowę linii 209 rozpoczęto w latach 80. XIX wieku i kontynuowano aż do roku 1900. Przez blisko 100 lat zapewniała ona komunikacyjne zespolenie Brodnicy oraz Bydgoszczy - znaczących ośrodków Pomorza i Kujaw, stanowiąc zarazem widoczny element lokalnej sieci transportowej. Niestety, od 1999 r. Przewozy na kolejnych odcinkach drogi żelaznej zaczęły być sukcesywnie zawieszane. Choć z czasem częściowo ją reaktywowano, to szeroki jej fragment został trwale pozbawiony perspektyw na przyszłość. Artykuł idealnym piórem Rafała Bajko przywraca wspomnienia o niej i dokumentuje jeszcze widoczne ślady po jej istnieniu.
Z naszej biblioteki: Węzeł kolejowy Katowice 1846-2017...72- jakkolwiek różne budzi to skojarzenia, starannie taka jest obecna rzeczywistość. Oferta niemieckiej firmy na Polskę kolejowych zabawek i modeli polskich pierwowzorów z polskich fabryk i zakładów przybrała rozmiary wcześniej nieoczekiwane poprzez nas nawet w marzeniach. Oferta ta swym rozmachem nie tylko znacznie przebija wszystkie inne firmy kolejkowe, ale też takiego wyjątkowego dla nas urodzaju nigdy, od żadnej z firm nie doświadczył i wciąż nie doświadcza żaden kraj, w tym z zasady spomiędzy krajów Europy Wschodniej będących od za każdym razem bastionem firm kolejkowych z DDR z firmą PIKO na czele.
Zmarnowany potencjał, czyli model „Rumuna" ST43 od MTB...86Pierwsza edycja tej z założenia ogólnopolskiej dla klubów i modelarzy imprezy przebiegła z sukcesem, rozgłosem i niezłymi perspektywami na przyszłość. Miniaturowa Polska zezwala na sympatyczne spotkanie zainteresowanych koleją, dzielenia się doświadczeniami, planami i osiągnięciami aktywnych grup, indywidualnych modelarzy i kolekcjonerów z całej Polski, prezentację swoich najkorzystniejszych dzieł i osiągnięć modelarskich. Miniaturowa Polska bezsprzecznie nakierowana jest na aktywną popularyzację kolejowego hobby i zainteresowania polską koleją w ogóle wypełniając jednocześnie społeczną misję zachęcenia do podjęcia nauki i zasilenia kadr o specjalnościach kolejowych.