Podręcznik wyjaśnia zjawiska i procesy biologiczne poprzez zastosowanie zasady przyczyna–skutek, a także holizmu, czyli ukazywania powiązań z innymi dziedzinami. Dodatkowo jest dopasowany do najróżniejszego rozkładu godzin w poszczególnych klasach.
Nowość: materiały ułatwiające nauczycielom wyrównanie niespójności między treściami nauczanymi w dotychczasowych klasach 4–6 a tymi z klasy 7, w której zaczyna się już realizacja treści z nowej podstawy programowej.
skrupulatnie zaplanowany układ treści: Jak dostępnie przekazać dane na temat złożonych zjawisk i procesów biologicznych? nieprzeciętnym sposobem jest maksymalne uproszczenie przekazu oraz omawianie złożonych treści na zasadzie związku przyczynowo-skutkowego.
Takie właśnie założenie przyjęły autorki podręcznika. Publikacja zawiera treści dotyczące świata istot żywych, w tym człowieka. Pomaga zrozumieć funkcjonowanie świata ekologicznego na wszystkich stopniach jego organizacji.
dużo przykładów bliskich uczniowi: unikanie encyklopedycznych sformułowań i odniesienia do potężnych sytuacji i obiektów najczęściej znanych uczniowi. Liczne nawiązania do praktyki życia codziennego: między innymi w obszarze higieny, medycyny, ochrony środowiska, etyki i wartości.
skrupulatne rysunki pozwalają uczniowi poznać strukturę świata naturalnego na rozmaitych poziomach: poczynając od komórki, a kończąc na ekosystemie i wyjaśniają mechanizmy zjawisk i procesów biologicznych.
Moduł "Obserwacje i doświadczenia" motywują uczniów do eksperymentowania, stawiania hipotez, realizacji nowoczesnania badawczego i wnioskowania.