• Producent: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Kategoria: Podręczniki
  • ISBN: 9788363462659
  • Oprawa: broszurowa
  • Autor: Krzysztof Mrowcewicz
  • Wydawnictwo: WSiP
  • Ilość stron: 212
  • Rok wydania: 2019

Pierwsza część podręcznika Przeszłość i dziś dla klasy 1 mieści trzy działy odpowiadające epokom historyczno-literackim. Są to: o Starożytność. Grecja i Rzym, o Starożytność. Świat Biblii, o średniowiecze.

Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok. Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w przeróżnych kontekstach.

Stałą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej. Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Starannie przypasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, budujące i wzbogacające współczesność.

składnik Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom. W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.

Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.

Dzieła, które mają być poznane kompletnie, są reprezentowane fragmentami oraz omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.

Lektury przeznaczone do czytania w całości posiadają - oprócz pokrywy fragmentów - tzw. Przewodniki po lekturze. Widoczną częścią opracowania lektur są atrakcyjne, różnorodne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy).

Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów kształt znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury użytkowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).

Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to osiągalne - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne oraz biograficzne.

ciekawy wybór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a głównie - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Niemało ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.

Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, niebanalnych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki kształt książki nawiązuje do prawidłowo uczniom znanej formy hipertekstu.

niebanalna, a zarazem prosta i przezroczysta forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Podręczniki