Książka mieści opracowanie zagadnień matematycznych omawianych na zajęciach w klasach 1–3 według proponowanej poprzez prof. Jadwiga Hanisz metody pracy. Metoda ta polega na: włączaniu sytuacji problemowych, daniu dzieciom możliwości tworzenia własnych sposobów wykonywania obliczeń oraz samodzielnego dochodzenia do rozwiązania zadania, zachęcaniu uczniów do dyskusji, w czasie której mogą pytać, tłumaczyć, objaśniać, argumentować i uzasadniać swój sposób rozwiązania zadania, ćwiczeniu wydajności rachunkowej, porządkowaniu wiedzy i myślenia logicznego, ustawicznym powtarzaniu z dziećmi poznanego materiału w zróżnicowanych formach, wprowadzaniu stałych części zajęć utrwalających wiedzę i umiejętności funkcjonalne, np.
zapisywanie dat czy posługiwanie się zegarem Autorka przedstawia, jak należy wprowadzać nowe pojęcia, jak je utrwalać i powtarzać, jakie przyjąć formy pracy na zajęciach. Po krótkiej podbudowie teoretycznej daje metodyczne wskazówki wzbogacone wieloma ćwiczeniami, przykładowymi konspektami zajęć, opisami pomocy dydaktycznych oraz propozycjami zabaw i zadań z zastosowaniem tych środków.
Wyczerpująco omawia też takie zagadnienia, jak: orientacja w przestrzeni, cechy wielkościowe, klasyfikacja i grupowanie przedmiotów, tematy geometryczne, pojęcie liczby naturalnej, działania na ilośćch (dodawanie, odejmowanie, mnożenie i dzielenie), rozwiązywanie zadań tekstowych, jednostki długości, masy, obszerności, czasu, mierzenie temperatury.
Publikacja ma charakter vademecum, w którym nauczyciel odnajdzie starannie to, co jest mu niezbędne do przygotowania atrakcyjnych zajęć matematycznych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.