Miniatura skierowana do uczniów szkół podstawowych. "Takie pojęcia, jak zabawa czy gra przede wszystkim kojarzone są ze zwykłą rozrywką. Fakt, że u podstaw każdej gry czy zabawy leży umowa, która polega na ustaleniu pewnych reguł, skłonił wielu nauczycieli i ludzi zajmujących się procesem kształcenia do wykorzystania ich w nauczaniu matematyki.
Oczywiście gry czy zabawy wykorzystane do tego celu powinny być jedynie środkiem wspierającym i uatrakcyjniającym proces uczenia. Cel na tej drodze jest prosty do osiągnięcia, ponieważ każda gra czy zabawa wywołuje naturalną, stanowczo u młodszych uczniów, chęć wygrania.
Po każdym okresie prób pojawia się naturalne pytanie, jak najskuteczniej grać, żeby osiągnąć sukces. Po kilku dość chaotycznych posunięciach, które nieraz kończą się przegraną, inicjuje się poszukiwanie adekwatnego sposobu gry, czyli tak zwanej strategii trafnej lub strategii zwycięskiej.
To poszukiwanie związane jest z odkryciem,,struktury", na której oparta jest ta gra. Ponieważ niniejsza książeczka skierowana jest do nauczycieli i uczniów młodszych klas, zasady gry proponowane do zastosowania w procesie nauczania nie wykraczają poza podstawowe własności liczb naturalnych czy pojęć geometrycznych.
W klasyfikacji gier dokonanych poprzez Zofię Krygowską są tak zwane gry arytmetyczne. Jednak głównym celem jest zapoznanie na elementarnym poziomie z dwoma strategiami, czyli sposobami innowacyjnania w trakcie gry, które gwarantują zwycięstwo.
Postaraliśmy się wybrać takie przykłady gier, w których strategię zwycięską ma gracz początkujący grę, jak w dodatku gry, w których taką strategię ma drugi gracz. Poszukiwanie takiej strategii polega na analizowaniu gry.
Jedną z nich nazwaliśmy strategią,,analizy gry od końca", czyli poszukiwaniu tzw. Pozycji zwycięskich. Drugą z nich nazwaliśmy strategią,,progresywnania symetrycznego" i wyjaśniliśmy ją na przykładach.
Niejako celem ubocznym w przedstawionych grach jest ujawnienie podobieństwa strategii, mimo iż gry oparte są na wykorzystaniu najróżniejszych sytuacji. Na zakończenie, chcemy zwrócić uwagę na istnienie gier, w których żaden z graczy nie ma strategii zwycięskiej i gier zwanych zdeterminowanymi, w których jeden z graczy wygrywa bez względu na sposób innowacyjnania uczestników gry.