Jest to kolejna książka wydana z linii "Matura XXI. Język polski". Zawarte w niej zostały przykładowe prace, które prezentują zróżnicowanie kompozycyjne wypowiedzi (forma listu, pamiętnika, wprowadzenie dialogu oraz analizy porównawcze). Przez nie autorki pragną wyodrębnić uczniom możliwość wypowiedzenia się przy pomocy najróżniejszych form, niekoniecznie konwencjonalnych, albowiem oryginalność wypowiedzi jest jeszcze punktowana (kompozycja) i świadczy ona o polocie literackim, a takowego oczekuje się od zdającego na poziomie powiększonym. Spis treści: Wstęp. Bibligrafia do obrazów. Temat I: Porównaj dwa obrazy wygnania na podstawie fragmentu dzieła J.Miltona Raj utracony, a także obrazu T.Masaccia Wypędzenie z raju. Temat II: Porównaj wizerunki sądu ostatecznego (Boga, świata i człowieka) przedstawione przez H.Memlinga na obrazie Sąd Ostateczny i w hymnie J.Kasprowicza Dies irae. Temat III. Na podstawie: Sądu Ostatecznego H.Memlinga, a także fragmentów dzieła M.Bułhakowa Mistrz i Małgorzata Przedstaw obraz diabła w kulturze. Temat IV: W jaki sposób mówią o przemijaniu H.B.Grien i Ch.Baudelaire$1106 Wypowiedz się na podstawie wiersza Padlina i obrazu spektakularna z lustrem i Śmierć. Temat V: Udowodnij, iż fragment Chłopów W.Reymonta i obraz Wietrzny dzień w Veneux A.Sisleya mają charakter impresjonistyczny. Temat VI: W wypracowaniu na temat: "Nastroje schyłkowe w literaturze i malarstwie młodopolskim" wykorzystaj wnioski płynące z interpretacji wiersza Koniec wieku XIX K.Przerwy-Tetmajera i obrazu W.Weissa Demon. Temat VII: W jaki sposób J.Tuwim przekształcił konwencjonalne spojrzenie na wiosnę w swoim dytrambie$1107 Wypowiedz się na podstawie obrazu S.Botticellego Primavera. Temat VIII: Porównaj literacki i malarski obraz starości, korzystając z fragmentu Granicy Z.Nałkowskiej, a także obrazu D.Ghirlandaia Starzec z dzieckiem.