Druga część podręcznika Przeszłość i dziś dla klasy 1 mieści trzy działy odpowiadające epokom historycznoliterackim. Są to Renesans, Barok, Oświecenie. Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością procesu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w różnych kontekstach. Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Skrupulatnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, tworzące i wzbogacające współczesność. Element,,Dialogi z tradycją" służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.
W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki. Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które posiadają być poznane kompletnie, są reprezentowane fragmentami oraz omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony,,Wskazówkami do analizy i interpretacji", które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.
Lektury dedykowane do czytania kompletnie posiadają - oprócz obudowy fragmentów - tzw.,,Przewodniki po lekturze". Istotną częścią opracowania lektur są atrakcyjne, zróżnicowane, nieschematyczne polecenia dla uczniów (,,Czytamy, analizujemy, interpretujemy").
Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów zarys znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury używana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).
Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to osiągalne - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza przeróżne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne, a także biograficzne.
atrakcyjny dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a w głównej mierze - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Mnóstwo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.
Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki zarys książki nawiązuje do korzystnie uczniom znanej formy hipertekstu.
ciekawa, a zarazem prosta i przezroczysta forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką. Kolekcja "Przeszłość i dziś" gromadzi: Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 1. Podręcznik. Klasa 1 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i powiększony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 1. Liceum i Technikum.
Zakres Podstawowy i rozszerzony Przeszłość i Dziś 2. Podręcznik. Klasa 2 Część 2. Liceum i Technikum. Zakres Podstawowy i zwiększony