Niniejsza publikacja, dotycząca indywidualizacji penitencjarnej, zwraca uwagę na bardzo ważne zagadnienie teoretyczne i ergonomiczne, jakim jest przypasowanie środków i metod oddziaływania penitencjarnego do indywidualnych warunków, cechy i potrzeb skazanego, tak, aby zapewnić produktywność procesu realizowania kary pozbawienia wolności.
Na gruncie obowiązującej kodyfikacji prawa karnego wykonawczego problematyka ta nie była dotąd prezentujena w ujęciu monograficznym. Przedstawione analizy uwzględniają, oprócz najnowszych rozwiązań prawnych prawa krajowego, obowiązujące w tym zakresie standardy międzynarodowe przewidziane w Europejskich Regułach Więziennych i Regułach Minimum innowacyjnania z Więźniami, a także aktualne ustalenia w zakresie psychologii i pedagogiki, w tym zwłaszcza psychologii penitencjarnej i pedagogiki resocjalizacyjnej.
Z uwagi na zakres omawianej problematyki i jej interdyscyplinarne ujęcie książka może zainteresować teoretyków i praktyków z dziedziny prawa, psychologii i pedagogiki.