• Producent: FIJORR PUBLISHING
  • Kategoria: Technika, leksykony techniczne
  • ISBN: 9788389812643
  • Oprawa: twarda
  • Autor: Israel Kirzner
  • Wydawnictwo: FijoRR Publishing
  • Ilość stron: 232
  • Rok wydania: 2010
Jest to pierwsza książka Israela Kirznera, jaka prezentuje się na polskim rynku, a trzeba wiedzieć, iż w tradycji szkoły austriackiej jest to autor wybitny. Najwybitniejszy żyjący uczeń Ludwiga von Misesa, dodatkowo rabin. Tym samym Fijorr Publishing inicjuje nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest przedsiębiorczość.

KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

znaczna część naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch zasadniczych kwestii, niezbędnych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są powszechnie wykorzystywane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną liczba stron napisano na każdy z tych tematów, lecz to pierwszy z nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Aktualnie, we współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest łącznie z teorią dystrybucji (bardzo z teorię zysku), a w pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią marki. Będę utrzymywać, że, pomimo dużej ilości wnikliwych badań, prawdziwa rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest prezentujena we właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym uznaniem postrzegana jako siła napędowa całego cyklu rynkowego. Będę także dowodzić, że rola przedsiębiorcy w stosunku do konkurencji została prawie całkowicie zignorowana.

Konkurencja, jak mówiło wielu autorów, jest terminem wykorzystywanym w najróżniejszych znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji. Jednak to model doskonałej konkurencji wciąż jest nieodłączną częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal zajmuje on sam środek sceny, jednocześnie pozytywnej, jak i normatywnej. Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji nadzwyczajnej dało impuls do stworzenia nowych modelów opisujących zróżnicowane niedoskonale konkurencyjne struktury rynkowe, lecz modele te nie zdołały pozbawić modelu konkurencji wyśmienitej przodującej roli. Tutaj poddamy rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, iż nie tylko model perfekcyjnej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć cyklu rynkowego, lecz i iż modele niedoskonałej konkurencji, stworzone by go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, że teoretycy, którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli najmocniejszych wad teorii konkurencji perfekcyjnej. W wyniku czego nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele cierpiące na te same wady, co model konkurencji rewelacyjnej.

Jak napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, iż do zrozumienia cyklu rynkowego potrzebna jest teoria konkurencji, która jest nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży, reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej „perspektywy" na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków na naturę monopolu na rynku. Fakt, że przedsiębiorczość może być krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny jednocześnie rzekomo destrukcyjnych efektów monopolu, jak i rzekomo dobrych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto zarysować obraz procesu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd stanowiska, które kompletnie zaprezentujemy w dalszych rozdziałach.

(fragment książki)

Tytuł oryginału: Competition and Entrepreneurship
ISBN: 9788389812643
Kod paskowy: 9788389812643
Autorzy: Kirzner Israel
Tłumaczenie: Śledziński Krzysztof
Rok wydania: 2010
Kod wydawcy: 28487
Miejscowość: Warszawa
ilość stron: 232
Oprawa: Twarda
PKWiU: 58.11.1
Format: 15.0x21.0cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.406
Język oryginału: angielski
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Technika, leksykony techniczne