Najnowsza książka prof. Dr hab. Łukasza Sułkowskiego służy rozpoznaniu obszaru kształtowania się rynku uczelni i reformowania systemów nauki i szkolnictwa wyższego opartego na konsolidacjach. Obok doświadczeń międzynarodowych oraz analizy porównawczej fuzji uczelni, w publikacji zgłębiane są koncepcje, metody i przykłady zaczerpnięte z biznesu.
Książka prof. Łukasza Sułkowskiego jest niezwykle cenna i aktualna, ponieważ dzięki niej istnieje możliwość zmiany myślenia o przyszłości sektora uczelni wyższych. W dodatku jest niezwykłym osiągnięciem naukowym.
Prof. Sułkowski to europejskiej klasy badacz szkolnictwa wyższego jako typu organizacji (na ogół) publicznej, o ogromnym dorobku i doświadczeniu wyniesionym z badań sektora biznesowego. Autor trafia ze swoją wiedzą znakomicie w taki moment historyczny - reformy szkolnictwa wyższego w Polsce - w którym książka będzie budzić powszechne zainteresowanie.
Jestem pełen podziwu wobec jej zakresu, sposobu wykorzystania materiału teoretycznego i zaplecza empirycznego, w tym własnych badań. Publikacja jest ogromnym krokiem naprzód produkowanym w ramach badań szkolnictwa wyższego jako ważnego segmentu wykorzystywanych nauk.
Prof. Sułkowski to chyba jedyna osoba w Polsce, która jest w stanie w unikatowy sposób związać doświadczenie wyniesione z badań organizacji biznesowych ze światową wiedzą płynącą z badań organizacji akademickich.
Polska jest w książce najważniejszym punktem odniesienia, pomimo głębokiego osadzenia w literaturze światowej. I to jest jej największa zaleta. To pierwsza książka w ramach badań szkolnictwa wyższego (jako organizacji), która w momencie publikacji ma ogromny potencjał aplikacyjny.
Prof. Dr hab. Marek Kwiek Centrum Studiów nad Polityką Publiczną Katedra UNESCO Badań Instytucjonalnych i Polityki Szkolnictwa Wyższego UAM w Poznaniu Książka jako prekursorskie dzieło dotyczące problematyki fuzji uczelni, oparte na wyjątkowo bogatej literaturze przedmiotu, w zdecydowanej większości anglojęzycznej, ma wysokie walory poznawcze i aplikacyjne.
Powinna się stać obowiązkową lekturą osób zajmujących się badaniami nad szkolnictwem wyższym, decydentów kształtujących polityki publiczne w obszarze szkolnictwa wyższego i władz uczelni akademickich i zawodowych i wszelkich zainteresowanych problematyką fuzji instytucji akademickich.
Prof. Dr hab. Inż.