intensywne tempo zmian społecznych, gospodarczych i politycznych wywarło bez dwóch zdań istotny wpływ na procesy zachodzące w sferze konsumpcji. Znajduje to wyraz w nowych trendach konsumenckich, wyrażających się m.in. Zmianami systemów wartości, oczekiwań i preferencji, a także rosnącą świadomością i siłą nabywców. Towarzyszą temu zmiany warunków realizacji potrzeb, zainteresowań, obszarów dynamiczności i fasonów życia.
Wspomniane procesy wpływają w widoczny sposób na strategie i działania marketingowe współczesnych przedsiębiorstw, a zwłaszcza metody komunikowania się z klientami, i sposoby prowadzenia działalności operacyjnej. Potrzebna staje się modyfikacja dotychczasowych strategii i przestawienie się menedżerów na nowy sposób myślenia i działania, w którym pokaźną rolę odgrywa gospodarka oparta na wiedzy i progresywnych mediach elektronicznych. Jednym z kluczowych problemów, przed jakim stoją obecnie funkcjonujące marki, jest pogodzenie wymogów ekonomii skali i skuteczności operacyjnej z niepowtarzalnymi, silnie zindywidualizowanymi i wciąż zmieniającymi się potrzebami konsumentów i kontrahentów.