• Producent: Scholar
  • Kategoria: Biznes, ekonomia
  • ISBN: 9788373837478
  • Oprawa: miękka
  • Wydawnictwo: Scholar
  • Ilość stron: 266
  • Rok wydania: 2015

Postawy ekonomiczne w czasach niepewności to książka stanowczo ważna jednocześnie ze względu na problematykę, jak i podejście naukowe. Problematyka jest nie tylko aktualna – jak Polacy reagują na kryzys – lecz także kluczowa dla zrozumienia obecnego stanu polskiej transformacji i stanu aktualnej świadomości społecznej w wymiarze gospodarczym i politycznym.

Podejście naukowe kontynuuje najlepsze tradycje „polskiej szkoły” socjologicznej, ukształtowanej przez „socjologię rozumiejącą” Floriana Znanieckiego i Stefana Ossowskiego, połączoną z wyrafinowaną metodologią ilościową wprowadzoną do polskiej socjologii poprzez Stefana Nowaka i jego studentów postaw społecznych.

charakteryzuje tę szkołę interpretacyjna wrażliwość przekraczająca behawioralne schematy, połączona z dokładną analizą statystyczną. Bez przesady można tę książkę zaliczyć do klasyków innowacyjnej polskiej i światowej analizy socjologicznej.

Jedną z ważnych zalet książki jest wybór tematyki centralnej, kluczowy dla zrozumienia stanu polskiego społeczeństwa w dobie kryzysu. Podkreślić należy, ze książka nie jest bynajmniej ani apoteozą polskiej kultury ekonomicznej, ani pochwałą stanu polskiej gospodarki w warunkach kryzysu.

Obraz postaw i opinii Polaków jest obiektywny i wyważony. Książka stanowi podsumowanie najważniejszych subiektywnych aspektów polskiej transformacji w obliczu kryzysowych wyzwań. Prof. Dr Jan Pakulski Profesor Emeritus University of Tasmania Postawy ekonomiczne nieczęsto stają się przedmiotem rozważań teoretycznych i analiz empirycznych, opartych na reprezentatywnych badaniach socjologicznych.

Ekonomiści posiadają inne informacje (statystyki urzędowe), na których z ochotąj pracują. Socjologowie postrzegają głównie kwestie gospodarcze jako zbyt skomplikowane dla tzw. Przeciętnego badanego, a może i dla nich samych.

Książka Postawy ekonomiczne w czasach niepewności przełamuje tego rodzaju rezerwę wobec problematyki postaw ekonomicznych i dlatego jest stanowczo cenna. Drugą jej zaletą są łączne analizy wyników własnych badań, przeprowadzonych przez badaczy z Akademii Leona Koźmińskiego, i badań cudzych (w tym Centrum Badania Opinii Społecznej).

zaawansowane i pomysłowe analizy statystyczne nie stanowią przy tym sztuki dla sztuki, ale służą zrozumieniu związków pomiędzy kondycją polskiej gospodarki a ekonomiczną świadomością i wyobraźnią Polaków.

Trzecią zaletą książki jest usytuowanie analiz postaw ekonomicznych społeczeństwa polskiego w kontekście ostatniego kryzysu gospodarczego, a także – gdy to jest możliwe – w kontekście międzynarodowym i w dłuższej perspektywie czasowej.

dr hab. Mirosława Grabowska Profesor Uniwersytetu Warszawskiego Dyrektor Centrum Badania Opinii Społecznej

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Biznes, ekonomia