Zarządzanie placówką oświatową z uwzględnieniem ustawicznie zachodzących zmian społecznych i legislacyjnych to dla jej dyrektora nie lada wyzwanie. Wymaga umiejętności:- planowania strategicznego,- umiejętności budowania zespołu i kierowania nim,- budowania kultury organizacyjnej opartej na współpracy,- zarządzania zmianami,- twórczego rozwiązywania konfliktów,- kształtowanie wizerunku placówki w środowisku,- budowania partnerstwa z rodzicami i uczniami, czyli profesjonalnego przywództwa opartego na rzetelnej wiedzy o zarządzaniu.Zawarte w książce zagadnienia teoretyczne wzbogacone licznymi propozycjami ich użycia w praktyce oświatowej zezwalają na rozwój kompetencji kierowniczych, a także stanowią inspirację do twórczego działania jednocześnie dla praktykujących dyrektorów, jak i tych, którzy dopiero aspirują do funkcji dyrektora i są na etapie formułowania wizji siebie w roli szefa.Z recenzji:(...) Książka jest skierowana w głównej mierze do dyrektorów placówek oświatowych i osób aspirujących do tej funkcji. Może także znaleźć odbiorców wśród zainteresowanych rozwojem zawodowym nauczycieli, którzy chcą włączyć się aktywnie do wzmacniania pozycji swej szkoły i uczestniczyć w grupowych formach podejmowania decyzji związanych z rozwojem szkoły. Książka łączy w sobie walory naukowe i popularyzatorskie, może także pełnić funkcję „podręcznika” i przewodnika po problematyce zarządzania placówką szkolną, zarówno w perspektywie bieżącej, jak i stanowić wsparcie przy podejmowaniu inicjatyw długotrwałych (strategicznych).Dr hab. Mariusz ZielińskiBożena Kubiczek - dr nauk humanistycznych; reprezentowana dziedzina nauki: nauki humanistyczne w dyscyplinach: politologia, pedagogika, nauka o zarządzaniu.Doświadczenia zawodowe:Dyrektor programowy Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli Sosnowieckiego Centrum Edukacyjnego „EDUKATOR”, nauczyciel akademicki na kierunku Zarządzanie i pedagogika, autor programów szkoleniowych oraz publikacji dla nauczycieli i oświatowej kadry kierowniczej, edukator z listy MEN w zakresie organizacji i zarządzania oświatą oraz reformy programowej, ekspert komisji kwalifikacyjnych dla nauczycieli w awansie zawodowym w dwóch zakresach: pedagogika opiekuńczo-wychowawcza i zarządzanie oświatą; egzaminator maturalny z wiedzy o społeczeństwie, były dyrektor szkoły i dziekan.