Powodzenie w biznesie, które jest udziałem jednocześnie firm, jak i ich menedżerów, wynika z oddziaływania wielu czynników. Warunki hiper konkurencji, stan permanentnego kryzysu i wszechobecność wirtualnych narzędzi komunikacji bardzo modyfikują warunki funkcjonowania współczesnych przedsiębiorstw.
Gotowość do zmian, determinacja w doskonaleniu kompetencji menedżerskich i podnoszenie efektywności zarządzanych firm to trzy wyraźne obszary problemowe, z których wyłaniają się liczne dylematy warte wnikliwej dyskusji.
Dylematy te są osnute wokół tradycyjnych zagadnień menedżerskich, takich jak finanse, marketing i operacje. Ich integracja w połączeniu z procesami formułowania i wdrażania strategii to jedne z najważniejszych determinant wydajności firmy.
Z wyzwaniami konfrontowani są ludzie współpracujący ze sobą w zespołach, którym przewodzą liderzy. W monografii podjęto naukową dyskusję w trzech obszarach, akcentując występujące dylematy i formułując propozycje rozwiązań.
Zaprezentowano najnowsze koncepcje, metody i narzędzia, których wdrażanie przekłada się na wzrost wydajności w zarządzaniu. Pierwszy obszar dotyczy zewnętrznego kontekstu funkcjonowania przedsiębiorstwa, którego pokaźne atrybuty to zróżnicowanie, mnogość i permanentny kryzys.
Obszar drugi to kluczowe funkcje przedsiębiorstw a podlegające redefinicji będącej konsekwencją zmienionych pragnień kupujących i zmodyfikowanej formuły współpracy podmiotów gospodarczych. Proces budowania strategii konkurencyjnych i programów strategicznych w warunkach wielkiej zmienności rynków to trzeci obszar prowadzenia naukowej debaty.
wyróznionym obszarom odpowiadają trzy części monografii.