Tytuł Edukacja zdrowotna Podtytuł Jak wydajnie uczyć pacjentów z cukrzycą zasad samoopieki Autor Halina Nowakowska Język polski Wydawnictwo PZWL ISBN 978-83-200-5144-5 Rok wydania 2016 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 160 Format epub, mobi Spis treści Przedmowa VII Rozdział 1. Podstawy wiedzy o nauczaniu i uczeniu się 1 1.1. Teorie uczenia się 2 1.1.1. Teorie konwencjonalne 2 1.1.2. Teorie behawiorystyczne 4 1.1.3. Teorie uczenia się przez rozwiązywanie problemów 5 1.1.4. Teorie współczesne 7 1.2. Strategie edukacji – cztery drogi uczenia się 9 1.2.1. Strategia asocjacji wiedzy 10 1.2.2. Strategia problemowa 10 1.2.3. Strategia emocjonalnego przeżywania 11 1.2.4. Strategia operacyjna 11 1.3. Strategie edukacji dorosłych 11 Rozdział 2. Na czym polega uczenie się? 15 2.1. Istota procesu przyswajania wiedzy 15 2.1.1. Pamięć krótkotrwała 15 2.1.2. Pamięć długofalowa 16 2.1.3. Funkcje obrazu w procesie kształcenia 19 2.1.4. Wspieranie pamięci 21 2.1.5. Rola motywacji w procesie przyswajania wiedzy 25 2.1.6. Rola emocji i nastroju w procesie przyswajania wiedzy 30 2.1.7. Pochwała jako narzędzie pracy nauczyciela 34 Rozdział 3. Elementy procesu dydaktycznego 37 3.1. Najważniejszy jest cel zajęć 37 3.2. Zasady nauczania – uczenia się 45 3.3. Treści kształcenia 49 3.4. Jak produktywnie tłumaczyć treści zajęć? 49 3.5. Aktywizujące techniki nauczania 53 3.5.1. Podział aktywizujących metod kształcenia i ich przykłady 54 3.6. Od czego zależy dobór metody nauczania? 67 3.7. Sprawdzanie osiągnięć uczniów 68 Rozdział 4. Komunikacja interpersonalna w procesie dydaktycznym 75 4.1. Typy komunikacji interpersonalnej 78 4.2. Jak wywrzeć pozytywne wrażenie w trakcie zajęć dydaktycznych? 82 4.2.1. Najważniejszy jest prawidłowy początek zajęć 84 4.2.2. Zadbaj o poprawną postawę ciała 85 4.2.3. Kultura języka mówionego 86 4.2.4. Trema – wróg czy sprzymierzeniec? 87 4.2.5. Warunki poprawnego eksploatowania głosu 89 4.2.6. Materiały do ćwiczenia dobrej emisji głosu i dykcji 90 Podsumowanie 95 Bibliografia 97 Skorowidz 105