• Producent: Wydawnictwo Lekarskie PZWL
  • Kategoria: E-booki
  • ISBN: 9788320048223
  • Autor: Ludmiła Marcinowicz, Sławomir Chlabicz
  • Wydawnictwo: Wydawnictwo Lekarskie PZWL
  • Ilość stron: 142
  • Rok wydania: 2014
Tytuł Jak sprawnie rozmawiać z pacjentem i jego rodziną. Praktyka lekarza rodzinnego Język polski Wydawnictwo PZWL ISBN 978-83-200-4822-3 Rok wydania 2014 Warszawa Wydanie 1 liczba stron 188 Format epub, mobi Spis treści Autorzy II Przedmowa V Rozdział 1. Istota pracy lekarza rodzinnego - Sławomir Chlabicz 1 Umiejętność komunikowania się z pacjentem 3 Wiedza i umiejętności kliniczne 3 Rozdział 2. Konsultacja lekarska - Alicja Małgorzata Ołtarzewska 7 Konsultacja lekarska – wyjaśnienie terminu 7 Powody zgłaszania się pacjenta do lekarza rodzinnego 8 Cele konsultacji lekarskiej 11 Etapy konsultacji lekarskiej w gabinecie lekarza rodzinnego 14 Moment wejścia pacjenta do gabinetu 14 Przerwa między wizytami pacjentów 15 Nawiązanie kontaktu z pacjentem 15 Ustalenie przyczyny/przyczyn przybycia pacjenta 16 Wywiad lekarski 20 Zapisywanie informacji w dokumentacji 24 Badanie fizykalne 24 Diagnoza i budowanie planu postępowania z pacjentem 25 Udzielanie danych pacjentowi 28 Zamknięcie konsultacji 29 Rozdział 3. Rozmowa z pacjentem - Ludmiła Marcinowicz 31 Przywitanie lekarza z pacjentem 32 Zadawanie pytań pacjentowi 33 Umiejętność słuchania 36 Empatia 39 Informowanie pacjenta 39 Włączenie pacjenta do planu innowacyjnania 41 Zadawanie pytań przez pacjenta 42 wykorzystanie poczucia humoru 43 Komunikowanie niewerbalne 44 skuteczne użytkowanie ciszy 46 Zakłócenia rozmowy 47 Obawy i wymogi pacjentów 48 Budowanie zaufania 49 Wiedza zdrowotna pacjenta 50 Zakończenie rozmowy 50 Rozdział 4. Komunikowanie się z pacjentem w sytuacjach niełatwych - Anna Ratajska 53 Wprowadzenie 53 Sytuacja skomplikowana 54 Perspektywa lekarza vs. Perspektywa pacjenta 55 Kto to jest „trudny pacjent"? Jak sobie poradzić, gdy uznamy pacjenta za nieprzystępnego? 59 Wybrane sytuacje nieprzystępne – społeczne wyzwania dla lekarza 61 Presja czasu 61 Pacjent niezadowolony 62 Pacjent zadziorny, gwałtowny 63 innowacyjnanie w sytuacjach konfliktowych 68 Umiejętność asertywnej odmowy 69 Pacjent, który nie chce opuścić gabinetu 72 Rozdział 5. Pacjent z niewyjaśnionymi objawami - Sławomir Czachowski 77 Zaburzenia psychosomatyczne w podstawowej opiece zdrowotnej – wyjaśnienie pojęć 77 Pacjenci z MUS u lekarza rodzinnego 80 Wpływ i konsekwencje MUS na relacje lekarz – pacjent 80 Przebieg konsultacji pacjenta z MUS 82 Strategie nowoczesnania lekarza rodzinnego 85 Rozdział 6. Dziecko jako pacjent u lekarza rodzinnego - Dorota Emilia Bielska 91 Prowadzenie rozmowy i zbieranie wywiadu 91 Przywitanie i budowanie zaufania w kontakcie z dzieckiem 91 Otoczenie 92 Umiejętność rozmowy z dzieckiem i rodzicami 93 Wstępny wywiad pediatryczny 94 Zaangażowanie w rozmowę dziecka nieśmiałego, zbuntowanego, nadmiernie aktywnego 97 Rozmowa z nastolatkami 100 Budowanie korzystnych relacji między lekarzem a młodym człowiekiem 101 Wizyta patronażowa 105 Sygnały przekazywane przez noworodka 109 Znaczenie wizyty domowej w opiece nad dzieckiem 110 Problem dziecka krzywdzonego 112 Rozdział 7. Relacja lekarza z pacjentem chorym terminalnie i jego rodziną - Aneta Domalewska 117 Stan psychiczny człowieka w odpowiedzi na etapy nieuleczalnej choroby 117 Wyobrażenie o chorobie 120 Jakość życia, w tym uwarunkowana stanem zdrowia 121 Rozpoznanie środowiska chorego 125 Rola rodziny w obliczu nieuleczalnej choroby 127 Funkcjonowanie rodziny w kryzysie 128 Ekspresja uczuć jako warunek korzystnej jakości życia 133 Komunikacja lekarz – pacjent – rodzina 135 Priorytety w komunikacji 136 Rozdział 8. Konsultacja telefoniczna - Sławomir Chlabicz 143 Zasady udzielania porady telefonicznej 145 Otoczenie 145 Schemat rozmowy telefonicznej 146 komponenty komunikowania, na które należy bardzo zwrócić uwagę w trakcie porady telefonicznej 147 Rozdział 9. Pacjenci korzystający z Internetu w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych - Sławomir Chlabicz 149 Możliwości nowoczesnania 151 Rozdział 10. Nauczanie i uczenie się poprzez odgrywanie ról - Ludmiła Marcinowicz 153 Nauczanie problemowe 154 Odgrywanie ról 156 Symulowany pacjent 157 wykorzystanie nagrań video 158 Ocena konsultacji lekarskiej 160 Korzyści i trudności 161 Wirtualny pacjent 162 Aneks 165 Przewodnik obserwacji konsultacji lekarskiej według metody Calgary-Cambridge 165 Skorowidz 173

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii E-booki