Demaskatorska książka ujawniająca kulisy działalności McKinsey & Company, najpotężniejszej firmy konsultingowej na świecie, doradzającej korporacjom i rządom.McKinsey & Company to najbardziej prestiżowa marka konsultingowa na świecie, zarabiająca miliardy dolarów na maksymalizacji zysków i zwiększaniu skuteczności pokaźnych korporacji i rządów. Zagwarantuje, iż jej misją jest uczynienie świata udoskonalonym miejscem, a jej reputacja przyciąga najistotniej utalentowanych absolwentów uczelni z całego świata. Jak jednak naprawdę działa McKinsey & Company?
Wielekroć rady McKinseya sprowadzają się do drastycznego cięcia kosztów, włącznie ze zwolnieniami i oszczędnościami w zakresie konserwacji maszyn. Co więcej, McKinsey współpracuje z agencjami rządowymi i konkurującymi ze sobą firmami, lecz zaprzecza, że stanowi to konflikt interesów. Wymownym przykładem było doradzanie chińskiej firmie inżynieryjnej w budowie sztucznych wysp służących jako bazy dla chińskiej marynarki wojennej przy jednoczesnym inkasowaniu milionów dolarów od Pentagonu, którego głównym zadaniem jest przeciwdziałanie agresji Chin. Dzięki umowom o zachowaniu poufności McKinsey przez lata unikał nadzoru opinii publicznej mimo doradzania m.in. Koncernom tytoniowym i producentom e-papierosów czy firmom ubezpieczeniowym, którym zalecał maksymalne utrudnianie dochodzenia roszczeń przez ofiary wypadków; wykorzystywał swoje kontakty w rządzie Stanów Zjednoczonych w celu osłabienia nadzoru państwa nad firmami finansowym z Wall Street, a także przyczyniał się do korupcji w krajach rozwijających się takich jak Afryka Południowa. A to tylko wybrane przykłady.
Bogdanich i Forsythe, stosując zasadę #1 w dziennikarstwie śledczym: „Podążaj tropem pieniędzy”, przedstawili dewastujący obraz marki, której działania nieraz przyczyniały się do nierówności społecznych i ekonomicznych, sprzyjały korupcji i czyniły świat bardziej niebezpiecznym i niesprawiedliwym.
Kopalnia informacji… Książka opisuje markę goniącą za zyskami, głoszącą ewangelię redukcji zatrudnienia i offshoringu, kierowaną poprzez ludzi pozbawionych jakichkolwiek zasad moralnych. Przejrzysty i druzgocący obraz filozofii zarządzania, która w minionych 50 latach doprowadziła do upadku stabilnej amerykańskiej klasy średniej.
— „The New York Times Book Review”
Dwóch idealnych dziennikarzy śledczych rozbija mur tajności wzniesiony poprzez jedną z najszczególniej wpływowych firm na świecie. Książka pokazuje odkrywczy – i zatrważający – obraz konkretnej organizacji, której działania zaprzeczają propagowanej przez nią idei.
— Jane Mayer, autorka książek The Dark Side, a także Dark Money
Bogdanich i Forsythe ukazują, jak McKinsey, zamiast optymalizować dobrobyt społeczny, optymalizuje korporacyjne zyski i pogłębia chciwość. W swej działalności marka sprawnie upowszechnia korporacyjne występki i przyczynia się do wzrostu nierówności ekonomicznych w Ameryce. Hipokryzja, chciwość, bezsensowne slajdy w PowerPoint, pomaganie i namawianie do przestępstw największych światowych trucicieli i firm farmaceutycznych. Lektura każdej strony gotowała we mnie krew.
— Joseph E. Stiglitz, laureat Nagrody Nobla w dziedzinie ekonomii z 2011 r., profesor Uniwersytetu Columbia
Czy to w sferach rządowych, czy w sektorze prywatnym w Stanach Zjednoczonych i na świecie wpływy McKinseya są skomplikowane do przeszacowania. Walt Bogdanich i Michael Forsythe przenikają kulturę skrytości, żeby ujawnić współudział konsultantów biznesowych w pomaganiu podejrzanym klientom – od despotów po handlarzy opioidami. Pokazująszkodliwe skutki stosowanego przez McKinseya „naukowego zarządzania”. Obszerna, zawierająca starannie zebrane dane i finalnie dewastująca.
— Patrick Radden Keefe, autor bestsellerów Cokolwiek powiesz, nic nie mów oraz Imperium bólu
Wstrząsający raport z dziesięcioleci haniebnych wyczynów w McKinseyu.
— „The Economist"
Książka mieści dewastujący opis wpływów McKinseya na najwyższe szczeble władzy rządowej i korporacyjnej. W zadziwiająco szczegółowy sposób Bogdanich i Forsythe przedstawiają, jak McKinsey wspomagał szkodliwe działania wielu firm i agencji rządowych, od amerykańskich producentów opioidów po rosyjskich oligarchów i państwowych monopolistów, włącznie z oskarżonym o zlecenie zabójstwa saudyjskim księciem Mohammedem bin Salmanem. Cały czas głosił przy tym z dumą, że czyni świat ulepszonym miejscem. Książka jest majstersztykiem dziennikarstwa śledczego.
— James B. Stewart, autor książki Den of Thieves oraz profesor dziennikarstwa biznesowego im. Bloomberga na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Columbia
WALT BOGDANICH – dziennikarz śledczy „The New York Timesa”. Trzykrotnie wskazany Nagrodą Pulitzera i czterokrotnie Nagrodą George’a Polka. Przygotowywał reportaże dla telewizyjnego programu „60 Minutes”, stacji ABC News i „The Wall Street Journal”. Ukończył University of Wisconsin licencjatem z nauk politycznych i Ohio State University jako magister dziennikarstwa. Mieszka w Port Washington w stanie Nowy Jork.
MICHAEL FORSYTHE – dziennikarz śledczy „The New York Timesa”. Pracując w agencji Bloomberg, należał do zespołu wskazanego Nagrodą George’a Polka w 2013 roku. Weteran amerykańskiej Marynarki Wojennej. Ukończył Georgetown University licencjatem z ekonomii międzynarodowej oraz Harvard University jako magister orientalistyki. Mieszka w Nowym Jorku.