Historia Calandra, jedyna sztuka kardynała Bernarda Doviziego, wystawiona po raz pierwszy na dworze w Urbino w roku 1513, uważana jest za jedną z najkorzystniejszych XVI-wiecznych włoskich komedii. Cieszyła się wielkim powodzeniem, ucieleśnia bowiem typową dla utworów renesansowych misterną grę między tradycją a współczesnością.
Historia Calandra, renomowana poprzez współczesnych za modelowy przykład komedii renesansowej, odwołuje się do komedii antycznej, łącząc ją z włoską tradycją nowelistyczną. Prolog i pięcioaktowa kombinacja oddaje wzorzec klasyczny, a wybór prozy, nieśmiało zaproponowany przez Ludovica Ariosta w pierwszym włoskim utworze komediowym, nie wzbudza u autora najmniejszych nawet wątpliwości, podobnie jak użycie volgare.
Nieliczne są zapożyczenia z Plauta, można więc zawierzyć Bibbienie, który zaklina się w Prologu, że nic,,pętakowi" nie ukradł. Motyw rozdzielonych w dzieciństwie bliźniaków pozwala - dzięki wprowadzeniu dwóch płci - nawiązać do tradycji platońskiej.
powoduje w dodatku, iż ich liczne przebieranki nadają intrydze pokaźniejszą funkcjonalność, a wątek erotyczny nabiera pikanterii. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.