• Producent: Stach Ryszard, Stach-Borejko Anna
  • Kategoria: Podręczniki
  • ISBN: 9788323341048
  • Oprawa: broszurowa
  • Autor: Ryszard Stach, Anna Stach-Borejko
  • Wydawnictwo: Uniwersytetu Jagiellońskiego
  • Ilość stron: 188
  • Rok wydania: 2016
Książka jest niezwykle udaną próbą pogłębionej i wielokierunkowej analizy zależności, jakie zachodzą pomiędzy pojęciem czy konstruktem empatii a tymi wewnętrznymi regulatorami aktywności człowieka, które można bezpośrednio powiązać ze strukturalnymi i ergonomicznymi właściwościami mózgu. W swym podstawowym zamyśle praca stanowi próbę komplementarnego ujęcia dwóch głównych nurtów badań nad zjawiskiem empatii. Pierwszy z nich ma charakter ściśle psychologiczny i dotyczy jednocześnie analizy mechanizmów samego zjawiska empatii, jej typów, manifestacji, kształtowania się w toku rozwoju i dojrzewania, jak i jej społecznych, a także interpersonalnych konsekwencji. Drugi nurt badań nad empatią ma rozmiar bezdyskusyjnie bardziej biologiczny i jest związany ze błyskotliwym rozwojem neuronauk spowodowanym z zasady szerokim wykorzystaniem nieinwazyjnych metod badania funkcjonującego mózgu oraz odkryciem neuronów lustrzanych.

Przedstawione przez autorów rozważania istotnie poszerzają wiedzę o niełatwych relacjach, jakie zachodzą między mózgiem, w tym zwłaszcza wewnętrznymi regulatorami zachowania, które można odnieść bezpośrednio do jego strukturalnych i funkcjonalnych parametry, a rozwojem i stanem empatycznych dyspozycji. Rozważania i wnioski zawarte w monografii również ważny aspekt funkcjonalny. Będą przydatne zarówno w pracy klinicznej, na przykład podczas rozważań nad genezą tych zaburzeń osobowości, które manifestują się różnymi deficytami emocjonalnymi, jak i dla neuropsychologów analizujących zaburzenia przeróżnych funkcji i procesów psychicznych. Korzystać także z nich będzie można w opiniowaniu sądowo-psychologicznym, w profilaktyce, prewencji czy oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Istnieje także możliwość i potrzeba zastosowania wyników badań w programach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, w opiece postpenitencjarnej również w codziennej praktyce instytucji zajmujących się wychowaniem, zaburzeniami socjalizacji i rozwoju społecznego.
Z recenzji prof. Dr. Hab. Józefa K. Gierowskiego Książka jest niezwykle udaną próbą pogłębionej i wielokierunkowej analizy zależności, jakie zachodzą pomiędzy pojęciem czy konstruktem empatii a tymi wewnętrznymi regulatorami aktywności człowieka, które można bezpośrednio powiązać ze strukturalnymi i ergonomicznymi właściwościami mózgu. W swym podstawowym zamyśle praca stanowi próbę komplementarnego ujęcia dwóch głównych nurtów badań nad zjawiskiem empatii. Pierwszy z nich ma charakter ściśle psychologiczny i dotyczy równocześnie analizy mechanizmów samego zjawiska empatii, jej typów, manifestacji, kształtowania się w toku rozwoju i dojrzewania, jak i jej społecznych oraz interpersonalnych konsekwencji. Drugi nurt badań nad empatią ma rozmiar bezapelacyjnie bardziej biologiczny i jest związany ze atrakcyjnym rozwojem neuronauk spowodowanym przede wszystkim szerokim zastosowaniem nieinwazyjnych metod badania funkcjonującego mózgu oraz odkryciem neuronów lustrzanych.

Przedstawione przez autorów rozważania istotnie poszerzają wiedzę o nieprzystępnych relacjach, jakie zachodzą między mózgiem, w tym zwłaszcza wewnętrznymi regulatorami zachowania, które można odnieść bezpośrednio do jego strukturalnych i użytecznych właściwości, a rozwojem i stanem empatycznych dyspozycji. Rozważania i wnioski zawarte w monografii także ważny aspekt praktyczny. Będą przydatne jednocześnie w pracy klinicznej, na przykład podczas rozważań nad genezą tych zaburzeń osobowości, które manifestują się różnymi deficytami emocjonalnymi, jak i dla neuropsychologów analizujących zaburzenia zróżnicowanych funkcji i procesów psychicznych. Korzystać również z nich będzie można w opiniowaniu sądowo-psychologicznym, w profilaktyce, prewencji czy oddziaływaniach rehabilitacyjnych. Istnieje także możliwość i potrzeba wykorzystania wyników badań w programach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, w opiece postpenitencjarnej również w codziennej praktyce instytucji zajmujących się wychowaniem, zaburzeniami socjalizacji i rozwoju społecznego.
Z recenzji prof. Dr. Hab. Józefa K. Gierowskiego

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Podręczniki