Tom 19. Kolekcji "Media początku XXI wieku" wydawanej wspólnie z Instytutem Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Termin "globalizacja" budzi dzisiaj mieszane uczucia i reakcje społeczne. Dla jednych, zwłaszcza politycznych sceptyków, proces ten jest swoiście szatańskim zamysłem, mającym na celu przede wszystkim pozbawienie wielu państwa (zwłaszcza tych mniejszych i słabszych ekonomicznie) ich tożsamości narodowej, a nawet kulturowej, a tym samym - poddanie absolutnej władzy mocarstw, czyli możnych tego świata.
Dla optymistów z kolei procesy globalizacyjne stanowią swojego typu nieuchronność w świecie coraz lepiej komunikującym się, w którym np. Ekonomiczne korzyści z tytułu skali produkcji osiągać można z zasady właśnie w rozmiarze globalnym.
Ze świadomością tego, iż i jedni, i drudzy mają (ale jedynie częściowo!) rację, a obawy co do negatywnych skutków procesu globalizacji w obfitej mierze powinny być neutralizowane korzyściami zeń wynikającymi, pochylić się zatem warto nad globalizacją i jej różnorodnymi związkami z mediami masowymi. Takie jest także główne zadanie publikacji, którą niniejszym oddajemy do dłoni czytelników.
"Książka jest szczególnie wartościowa, wnosi sporo nowych faktów i porządkuje najnowszą wiedzę na temat komunikowania międzynarodowego. Jest ważna dla medioznawców, lecz można ją także potraktować jako podręcznik dla studentów komunikowania międzynarodowego, dziennikarstwa czy politologii."
prof. Dr hab. Kazimierz Wolny-Zmorzyński, Uniwersytet Jagielloński