Metoda i wyobraźnia to linia książek metodycznych z sugestiami lekcji kreatywności w nauczaniu wczesnoszkolnym. Prezentowana część 2: pokazuje zasady i metodykę pedagogiki twórczości na poziomie wczesnej edukacji, przedstawia przykłady ćwiczeń dla uczniów z klas II szkoły podstawowej pobudzające i rozwijające twórczość w różnych formach ich aktywności, niezwykle przez myślenie dywergencyjne, pytajne i kombinatoryczne.
Ćwiczenia dla uczniów z klas II posiadają wyższy stopień złożoności instrukcji oraz zadań do wykonania niż w książce do klasy I - istotnie przy twórczym rozwiązywaniu problemów wymagają podstawowych umiejętności w dokonywaniu odległych skojarzeń czy dokonywaniu kombinacji oraz transformacji pojęć, pomysłów i obiektów.
Zaproponowane ćwiczenia można realizować jako odrębne zabawy stymulujące twórczość jednostkową albo zespołową albo w pakietach na zapotrzebowania lekcji o określonych celach lub tematyce. Stopień trudności ćwiczeń pozwala indywidualizować ich zastosowanie w zależności od doświadczeń i zdolności uczniów - mogą być wykonywane na wcześniejszych lub późniejszych etapach edukacji w zależności od potrzeb i możliwości uczniów.
Oprócz funkcji wspierającej nauczyciela w organizacji i realizacji lekcji rozwijających twórczość uczniów, książka pełni także funkcję inspirującą i stymulującą nauczyciela do poszukiwania własnych środków edukacji praktycznych w lekcjach twórczości.
Książka będzie {pomocn|przydatn)a dla studentów przygotowujących się do zawodu nauczyciela oraz wychowawców i edukatorów z różnych placówek opiekuńczo-wychowawczych. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.