Publikacja szczegółowo omawia przepisy dotyczące oświaty niepublicznej i sposoby ich używania w praktyce. Zaprezentowane zagadnienia zostały zilustrowane konkretnymi przykładami i opatrzone analizą nieraz pojawiających się pytań i wątpliwości.
Przedstawiono regulacje związane m.in. Z: o dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą funkcją szkoły, w tym: organizacją zajęć obowiązkowych i dodatkowych, ramowymi planami nauczania i bezpieczeństwem uczniów; o zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania i przeprowadzania egzaminów; o udzielaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej; o prowadzeniem dokumentacji przebiegu nauczania; o ustalaniem kwalifikacji nauczycieli; o zakresem używania w oświacie niepublicznej ustawy - Karta Nauczyciela.
Autorka krok po kroku prezentuje, jak założyć niepubliczne przedszkole i szkołę oraz na co zwrócić uwagę przy prowadzeniu danego typu szkoły albo placówki. W opracowaniu czytelnicy odnajdą odpowiedzi na pytania: o które zajęcia szkoły niepubliczne muszą prowadzić, a których nie; o czy w szkołach niepublicznych powinny działać te same organy, które funkcjonują w szkołach publicznych, i kto ustala ich uprawnienia; o kto ma kompetencje do zmiany statutu szkoły niepublicznej; o jaki jest zakres prowadzonego nadzoru pedagogicznego.
Książka jest dedykowana dla dyrektorów szkół i przedszkoli niepublicznych i dla pracowników nadzoru pedagogicznego nad tymi placówkami.