W XX wieku nastąpił poważny postęp technologiczny i cywilizacyjny. Pojawiło się sporo wynalazków upraszczających człowiekowi życie. Mnóstwo państw położyło nacisk na innowacje. Innowacje są bez dwóch zdań warunkiem koniecznym do przetrwania i rozwoju współczesnych organizacji. Tworzenie i wdrażanie innowacji jest uwarunkowane licznymi czynnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi, spomiędzy których można wyznaczyć uwarunkowania wspólne dla wszystkich typów organizacji i oryginalne dla branży, charakteru prowadzonej działalności, wielkości organizacji, formy własności czy profilu działania. Jednym z części wpływających na nowoczesność przedsiębiorstwa jest jego wewnętrzny potencjał nowoczesny. Od innowacyjności ludzi zależy postępowość organizacji. Twórcami nowych pomysłów - także w procesach gospodarczych - są bowiem za każdym razem ludzie. Potencjał innowacyjności pracowników jest ściśle związany z poziomem ich kreatywności, co nie oznacza, iż pozyskanie zasobów ludzkich o wysokich zdolnościach twórczych daje przedsiębiorstwu gwarancję rozwoju i pokonania konkurentów. Aby tak się stało, konieczne jest stworzenie stosownych warunków organizacyjnych i społecznych ukierunkowanych na ukształtowanie środowiska, w którym osiągalne będzie gospodarowanie potencjałem progresywnym zatrudnionych. Przyjęto zatem, że potencjał ten może być pozyskiwany, kształtowany i wreszcie lepiej albo gorzej wykorzystywany na potrzeby organizacji. Takie myślenie znalazło odzwierciedlenie w konstrukcji niniejszego opracowania, która obejmuje cztery znaczące części: 1. Innowacje - rodzaje i kulturowe uwarunkowania ich tworzenia. 2. Kreatywny pracownik - jego parametry i możliwości pozyskiwania. 3.Kadra kierownicza wobec potrzeby zarządzania kreatywnością. 4. Kształtowanie proinnowacyjnego środowiska pracy. Potencjał postępowy pracowników może być pozyskiwany, kształtowany i wreszcie lepiej albo gorzej używany na zapotrzebowania organizacji. Opis i analiza przypadków zawartych w książce powinny pomóc czytelnikowi uporządkować wiedzę w przekroju następujących pytań: oW czym przejawia się innowacyjność podmiotu gospodarczego i na ile jest ona uzależniona od kontekstu kulturowego$26 oJak ograniczać ryzyko błędnych decyzji w trakcie rekrutacji kreatywnych pracowników$27 oJakich zachowań powinien unikać menedżer w procesie kierowania ludźmi o wysokim potencjale innowacyjnym$28 oCo robić, by uaktywnić i spożytkować rozpoznany w pracownikach potencjał twórczy$29 Adresaci publikacji Publikacja dedykowana jest w istocie szerokiemu profilowi czytelników. Adresatów zawartych w niej treści można podzielić na trzy niewykluczające się wzajemnie grupy, tj.: oosoby, którym zależy na rozwoju personelu i czują się współodpowiedzialne za tworzenie środowiska stymulującego innowacyjność w miejscu pracy (pracownicy działów HR, menedżerowie liniowi różnorodnych szczebli zarządzania oraz menedżerowie projektów); oosoby profesjonalnie zajmujące się edukacją (wykładowcy akademiccy, trenerzy i coachowie); ostudenci, słuchacze studiów podyplomowych z zakresu zarządzania; opasjonaci problematyki postępowości samodzielnie dbający o rozwój swego potencjału. Powyższy opis pochodzi od wydawcy.