Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i powiększony.W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty epoki Młodej Polski.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.
Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w rozmaitych kontekstach.Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.
Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Skrupulatnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, kreujące i wzbogacające współczesność. Komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.
Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.
Dzieła, które posiadają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem oraz samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury asygnowane do czytania w pełni mają – oprócz obudowy fragmentów – tzw.
Przewodniki po lekturze.znaczną częścią opracowania lektur są ciekawe, przeróżne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych poprzez ów kształt znaczeń.
Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury stosowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to realne – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza różne interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne i biograficzne.
interesujący dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a przeważnie – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Sporo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, interesujących i nieschematycznych streszczeń utworów.
Taki zarys książki nawiązuje do dobrze uczniom znanej formy hipertekstu. Niebanalna, a zarazem prosta i przezroczysta forma ułatwia percepcję materiału i pracę z książką.