Pomoc rodzinom z niełatwymi dziećmi została napisana z myślą o psychologach, terapeutach, psychiatrach dziecięcych, pedagogach szkolnych i specjalnych, pracownikach socjalnych, lecz także rodzicach, rodzicach zastępczych i opiekunach dzieci.
ilość problemów psychicznych i agresji wśród młodzieży wciąż rośnie, a to sugeruje, że kluczową sprawą jest praca z rodzicami w celu zapobieżenia tym problemom. Uznanie,mnóstwo trudności przeżywanych przez młodych ludzi i dorosłych zaczyna się w dzieciństwie, doprowadziło do zakrojonych na szeroką skalę badań w psychologii, psychiatrii i dyscyplinach pokrewnych.
Jeśli spojrzymy na mocne interwencje, proponowane w tej książce, co do których niezbicie udowodniono, iż po ich zaimplementowaniu nastąpiła u dzieci poprawa zachowania, widzimy, że najskuteczniejsze okazały się te, które pomagają rodzicom kierować zachowaniem dzieci w sposób jasny i spójny.
Facylitatorzy, którzy stosowali te interwencje, kierowali rodzicami tak, aby ci ustanawiali dla dzieci twarde granice, aby rozwijali strategie zapewniające poszanowanie tych granic, i, co niezwykle ważne,zawsze pamiętali o pochwałach za zachowanie pozytywne.
Jeżeli rodzice naprawdę chcą odwrócić swoje dzieci od działań, które mogą prowadzić do kłopotów, jednocześnie rozległe badania, jak i zdrowy rozsądek wskazują, że dzieci potrzebują silnego nadzoru. Bardzo pouczające są tu badania Harriet Wilson (1980, 1987).
Porównała ona proporcje przestępczości wśród dzieci żyjących albo w mieście, albo na przedmieściach według tego, czy stopień rodzicielskiej kontroli nad nimi był bezkompromisowy, pośredni, czy swobodny. Odkryła, iż po sprawdzeniu innych zmiennych bezkompromisowość zdefiniowana jako wiedza rodziców, gdzie synowie są i co robią, stanowiła ochronę przeciw przestępczości.
Głównym czynnikiem ochronnym było więc nie miejsce zamieszkania, lecz to, jaką kontrolę rodzice sprawowali nad dziećmi. Modele rodzicielskiej kontroli prawdopodobnie utrwalają się w wyjątkowo wczesnym okresie życia dziecka i dlatego są szczególnie ważnym składnikiem uniemożliwiania zachowaniom niepożądanym.
obszerny wachlarz innych publikacji potwierdza wpływ programów opartych na teorii poznawczo-behawioralnej na uaktywnianie rodziców, jeśli chodzi o sprawne wychowywanie swoich znikomych dzieci. Niniejsza książka powinna znajdować się za każdym razem pod ręką osób zajmujących się dziećmi, równocześnie zawodowo, jak i w środowisku rodzinnym, bo niemal w każdej skomplikowanej sytuacji można w niej znaleźć fachową radę i pomoc.