Tytuł wchodzący w skład linii publikacji dodatkowych Kalejdoskop ucznia, których celem jest ćwiczenie głównych umiejętności w kl. 1–3, takich jak czytanie, pisanie i liczenie. Publikacje mają poszerzać i pogłębiać wiedzę, a także umiejętności uczniów. Mogą być wykorzystane do zadawania pracy domowej lub jako materiał dodatkowy (uzupełniający) do realizowania przez uczniów podczas zajęć w szkole.
Uniwersalny, okołocyklowy zeszyt o objętości 112 stron mieści 16 tekstów ułożonych zgodnie z porami roku.
Połączenie w jednej publikacji zadań, dzięki którym dziecko może ćwiczyć pisanie i mówienie (wypowiadanie się w formie ustnej i pisemnej), czyli głównych umiejętności przenikających się wzajemnie w procesie edukacji. Taka zawartość publikacji nie tylko oddaje zintegrowany charakter edukacji w klasach 1–3, lecz także jest komfortowa dla nauczyciela, który ma do dyspozycji niebanalne ćwiczenia z najróżniejszych obszarów w jednym zeszycie.
Koncepcja zeszytu jest oparta na tekstocentryzmie – założeniu dydaktycznym, zgodnie z którym tekst staje się podstawą działań dydaktycznych, płaszczyzną wspólną nauki o literaturze, kulturze i języku. Zamieszczone w zeszycie teksty, przeróżne tematycznie i wysokojakościowo, można podzielić na dwa zasadnicze rodzaje: teksty literackie i teksty informacyjne, a podział ten wynika z dwóch podstawowych celów czytania: czytania dla przeżycia literackiego i czytania dla uzyskania i użycia danych.
Teksty literackie:
– opowiadania o tematyce społeczno-wychowawczej napisane poprzez znanych i uwielbianych autorów, takich jak: Zofia Stanecka, Marian Orłoń, Wiera Badalska, Łukasz Wierzbicki;
– wiersze Danuty Wawiłow, Joanny Kulmowej, Michała Rusinka;
- Bajka Henryka Sienkiewicza.
Teksty nieliterackie:
– tekst przyrodniczy Wojciecha Mikołuszki, a także komiks Tomasza Samojlika;
– teksty użytkowe (np. Wywiad z wolontariuszem).
Ćwiczenia zawarte w publikacji kształcą umiejętność czytania ze zrozumieniem, interpretowania tekstu, wypowiadania się na jego temat, wnioskowania na podstawie treści, a także wyrażania własnego zdania. Każdy tekst jest także punktem wyjścia do ćwiczeń, najczęściej w mówieniu.
Struktura zestawu
Ćwiczenia przed tekstem (wprowadzające) budują kontekst do rozumienia właściwego tekstu. Przygotowanie ucznia do odbioru tekstu literackiego polega na poprzedzeniu lektury takimi ćwiczeniami, które powodują w dziecku aktywność emocjonalną lub intelektualną dobrą dla odbioru tekstu.
Ćwiczenia do tekstu prowadzą ucznia przez tekst, tak żeby od poziomu informacyjnego przejść do interpretacji – odkrywania głównego sensu, celu lub przesłania tekstu. By uczeń mógł odpowiedzieć na pytania i wykonać ćwiczenia, musi: analizować tekst, porządkować i porównywać dane, wyciągać wnioski, rozpoznawać związki przyczynowo-skutkowe, zastanawiać się nad postawami i zachowaniem bohaterów oraz wydarzeniami, stawiać hipotezy interpretacyjne, które będą weryfikowane w toku lekcji, wyrażać własne opinie o przeczytanych tekstach i badać ich konstrukcję. Wszystkie te działania dzięki stosownie zaplanowanym zadaniom są przystępne choćby dla najmłodszych uczniów.
Ćwiczenia dodatkowe (wychodzące poza tekst) dają pretekst do aranżowania sytuacji dydaktycznych, w których następuje zmiana ról: uczeń z odbiorcy zmienia się w twórcę. To szczególnie pożyteczna metamorfoza, która umożliwia rozwijanie w zbalansowany sposób zarówno kompetencji odbiorczych, jak i nadawczych, a przede wszystkim aktywizuje ucznia.
Celem pracy z zeszytem „Czytanie" jest przeważnie rozbudzanie w dzieciach zamiłowania do czytania i rozwijanie ich kompetencji odbiorczych, takich jak wydobywanie z tekstu informacji, interpretowanie znaczeń oraz badanie, jak tekst jest skonstruowany. Zamieszczone tu teksty mają inspirować dziecko do czytania (budować nawyki literackie, kształtować przyszłych czytelników) oraz skłaniać do pokonywania trudności w czytaniu (jeśli takie jeszcze pojawią się w klasie 2), dzięki czemu, iż są to teksty, które opowiadają atrakcyjne historie albo przekazują niebanalne dla odbiorcy w tym wieku informacje, poruszają problemy, które są uniwersalne i dotykają wartości bliskich dzieciom.
W każdym pakiecie są teksty, które nauczyciel powinien głośno przeczytać,posiadać pewność, że zrozumieli go wszyscy uczniowie, niezależnie od tego, na jakim poziomie rozwoju techniki czytania są obecnie. Niektóre ćwiczenia będą wymagały kolejnej lektury tekstu – w takim wypadku może to zrobić korzystnie czytający uczeń. Teksty poetyckie ze względu na rytm i inne środki stylistyczne zawsze powinny być czytane przez nauczyciela. Znaczna część zadań w pakietach zawiera pytania otwarte, które dopuszczają niemało wariantów odpowiedzi i posiadają zachęcać do myślenia i dyskusji.
Autorzy: Adam Brożek,Joanna Dobkowska
EAN: 9788302173165
Głębokość: 6.000000
ISBN: 9788302173165
ilość stron: 84
Oprawa: Miękka
typ: Książki
Rok wydania: 2018
Szerokość: 205
Wydanie: 1
Wydawnictwo: WSIP DOTACJA
Wysokość: 275