Inspiracją do napisania tego zbioru były nasze doświadczenia w pracy z uczniami uzdolnionymi matematycznie. Dzięki nim powstała sugestia, na którą składa się szereg niebanalnych zadań o rozmaitej tematyce dopasowanej do możliwości edukacyjnych ucznia klasy piątej. Poprzedzają je dokładnie dostosowane zadania w formie doświadczeń i przykładów. Stanowią one zachętę do rozwiązywania zadań z wykorzystaniem działania przez wykonywanie różnych czynności, obserwacji i wnioskowania wypływającego z działania za pomocą klocków, kostek, patyczków.
Zbiór składa się z dwunastu działów zawierających ćwiczenia doskonalące technologię rachunkową, zadania tekstowe oraz geometryczne.
Zawierają one ćwiczenia doskonalące umiejętność dostrzegania prawidłowości oraz rozwijające spostrzegawczość. Za pomocą doświadczeń uczeń ma możliwość odkrywania własności działań, zabawy kostką do gry, rozwijania wyobraźni przestrzennej, a także tajemnic zegara. Dzięki propozycji Czytam Rozwiązuję Sprawdzam, która została starannie opisana w książce Johna Masona Matematyczne Myślenie, uczeń wdrażany jest do usystematyzowanego rozwiązywania zadań tekstowych. Może ją łatwo wykorzystywać na tym i kolejnych etapach edukacyjnych.
Atutem tego zbioru jest możliwość wykorzystania go równocześnie na zajęciach pozalekcyjnych w klasie piątej, jak i w pracy indywidualnej ucznia zainteresowanego matematyką. Materiał poszczególnych działów tematycznych można realizować w dowolnej kolejności. Sposobem na rozbudzenie zainteresowań matematycznych uczniów oraz podtrzymanie ich zaangażowania może być propozycja szkolnego konkursu matematycznego złożonego z trzech części, z których każda poprzedzona jest rozwiązywaniem pod kierunkiem nauczyciela pewnego zakresu zadań ze zbioru. Jest to propozycja z powodzeniem wykonywana wśród młodszych uczniów szkół podstawowych gminy Osielsko, a także Bydgoszczy.
Pomysł konkursu to sprawdzona koncepcja toruńskiej Ligi Zadaniowej, organizowanej od 1987 roku przy udziale nauczycieli zaangażowanych w pracę z uczniem zdolnym i w rzetelne nauczanie matematyki. Konkurs organizowany jest poprzez Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz Towarzystwo Upowszechniania Wiedzy i Nauk Matematycznych.