• Producent: Aksjomat Toruń
  • Kategoria: Podręczniki
  • ISBN: 9788366838154
  • Oprawa: miękka
  • Ilość stron: 64
  • Rok wydania: 2022

Na co dzień z zasady nie zdajemy sobie sprawy z tego, na ile pewne zaszłości historyczne kształtują naszą teraźniejszość. Dotyczy to także rozwoju matematyki. Tak się złożyło, iż wszystkie trzy artykuły, które weszły w skład tej książeczki, w jakiś sposób dotyczą idei odrzuconych poprzez główny trend. Czy wobec tego warto się nimi zajmować? Czy przypadkiem zajmowanie się nimi nie jest jak studiowanie technik łupania kamienia albo lepienia garnków glinianych? Wydaje się, że w przeciwieństwie do technice idee matematyczne nie umierają. Pozornie zapomniane, potrafią odrodzić się, choć nie zawsze w skrupulatnie tej samej postaci.

Pierwszy artykuł dotyczy systemów pozycyjnych. W szkole frazę „dziesiętny system pozycyjny" wymawia się jednym tchem i traktuje jako nierozerwalną całość. W rzeczywistości składają się na nią dwa koncepty. Pierwszy, historycznie wcześniejszy, ale chyba mniej ważny, to dziesiętność. Kiedy ludzie zaczęli liczyć, wpadli na pomysł, żeby zliczane obiekty układać w kupki tej samej liczności, następnie kupki w kupki kupek, te znowu w kupki i tak dalej. Po ile w kupce? Niektórzy odpowiadają – oczywiście po 10, bo człowiek ma 10 palców. Rzeczywiście w ten sposób powstały korzystnie znane nam dziesiątki, setki i tysiące, ale sytuacja wcale nie jest taka prosta, jak na pierwszy rzut oka mogłaby się wydawać. Bowiem niektórzy na tych samych palcach liczyli tylko do ośmiu – patyk włożony pomiędzy kolejne palce przesuwał się podczas liczenia, więc liczono raczej przerwy między palcami aniżeli palce. Jeszcze inni, dotykając kciukiem paliczków (kostek) pozostałych palców, potrafili na palcach zaledwie jednej rąk policzyć aż do 12. Jeszcze inni woleli grupować po 20. Czy używali do tego palców stóp? Nigdy się tego nie dowiemy. Lecz do dziś dla Francuzów 80 to nie osiem dziesiątek, lecz cztery dwudziestki, a np. 91 to cztery dwudziestki i jedenaście.

Istota systemu pozycyjnego sprowadza się do wynalezienia zera i to zera traktowanego na razie nie jako ilość, lecz jako znak pisarski oznaczający brak jednostek danego rzędu. Pozwoliło to po raz pierwszy jednoznacznie zapisywać dowolnie spore liczby za pomocą znikomego zestawu znaków czyli cyfr. Co więcej, okazało się,realizowanie działań arytmetycznych na tak zapisanych liczbach jest szczególnie proste.
Wynalazku dokonano w Indiach, a więc w kręgu kulturowym posługującym się systemem dziesiętnym. Jego sukces bez wątpienia przyczynił się do rozpowszechnienia i ugruntowania dziesiątkowego sposobu liczenia.
Ale jego istota jest niezależna od sposobu grupowania.

Niemal kompletnie wyparte systemy niedziesiętne powróciły wraz z pojawieniem się komputerów. Nie był to jednak powrót w ścisłym sensie, bo podstawy tych systemów są zupełnie inne od wykorzystywanych w przeszłości. Jedną z głównych trudności technicznych w konstrukcji elektronicznych urządzeń liczących było utrzymywanie i rozróżnianie stanów pamięci maszyny. Do zapisu liczb użyto więc systemu z osiągalnie najmniejszą liczbą cyfr czyli systemu binarnego. Niestety, to co korzystne dla maszyny, jest prawdziwym koszmarem dla człowieka. Zapis binarny liczby wymaga bowiem znacznie więcej cyfr niżeli zapis dziesiętny. Stąd na styku maszyna — człowiek używa się systemów, które z łatwością jest zamienić na kod binarny,posiadają podstawę bliższą temu, do czego jesteśmy przyzwyczajeni, a więc typowo systemu szesnastkowego.

Sposobu zapisywania liczb dotyczy również ostatni artykuł, z tym iż chodzi tu o liczby ułamkowe i czasy pokaźnie wcześniejsze. Pustynnemu klimatowi zawdzięczamy, że przetrwały papirusy będące świadectwem technik rachunkowych wykorzystywanych w starożytnym Egipcie. Z dzisiejszego punktu widzenia mogą one wydać się dziwne i trudne, ale należy pamiętać, iż wyprzedzają powstanie matematyki starogreckiej o ponad tysiąc lat. Warto je poznać nawet po to, by zobaczyć, z jakim trudem ludzie dochodzili do wydawałoby się oczywistych rozwiązań. Lecz są one także źródłem wielu nietypowych zadań i problemów matematycznych. Niektóre z nich, mimo prostoty sformułowania, do dziś nie znalazły rozwiązania.



Autorzy: Piotr Jędrzejewicz,Andrzej Sendlewski,Agnieszka Krause
EAN: 9788366838154
Głębokość: 4.000000
ISBN: 978-83-66838-15-4
liczba stron: 64
Oprawa: Miękka
typ: Książki
Rok wydania: 2022
Szerokość: 160
Wydanie: 1
Wydawnictwo: Aksjomat Toruń
Wysokość: 240

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Podręczniki